Show simple item record

dc.creatorVera Malhue, Fernanda
dc.date2019-01-15
dc.date.accessioned2022-09-26T18:02:09Z
dc.date.available2022-09-26T18:02:09Z
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/view/52190
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/209586
dc.descriptionThis article gives an account of how the musical fondness in Chile in the mid-nineteenth century adopted an eminently feminine character. I propose as hypothesis the existence of a series of arguments of different kinds that ended up cementing an ideology that associated women with the field of feelings and sensitivity. In that sense, the musical practice became an appropriate pastime for women because of the connection between music and emotion, and because it also could be practiced in the private space of the home, thus protecting the family honor.en-US
dc.descriptionEl presente artículo da cuenta de cómo la afición musical en Chile a mediados del siglo XIX adoptó un carácter eminentemente femenino. Propongo como hipótesis la existencia de una serie de argumentos de distinta índole que terminaron por cimentar una ideología que asociaba a las mujeres con el ámbito de los sentimientos y la sensibilidad. En ese sentido, la práctica musical pasó a ser un pasatiempo apropiado para las mujeres por la conexión entre música y emoción, y también porque podía ser practicado en el espacio privado del hogar, resguardando así el honor familiar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/view/52190/54837
dc.rightsDerechos de autor 2018 Átemuses-ES
dc.sourceÁtemus; Vol. 3 Núm. 6 (2018): Diciembre; pp. 8-17es-ES
dc.source0719-885X
dc.titleLa educación musical femenina en Chile durante la segunda mitad del siglo XIX, mitos y resabioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record