• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Átemus
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Átemus
  • View Item

The function of the predominant chords and the role of the counterpoint in its derivation from the subdominant chord: a historical perspective and its contextualized theorization

La función de los acordes predominantes y el rol del contrapunto en su derivación del acorde subdominante: una perspectiva histórica y su teorización contextualizada

Author
Sandoval-Cisternas, Enrique

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/view/65142
Abstract
The following work is a theorization and historical review of the predominant term, which is commonly used in the American experience and literature to refer to the chords that intensify the dominant chord V–as well as those with dominant function–in harmonic progressions that end in the tonic triad; other chords with tonic function; or create a cadence on the V degree. Predominant chords are structures build on the scale degree 4 ̂, or 4 ̂#, and also include the 6 ̂, or 6 ̂b. This document proposes and demonstrates that the predominant chords are contrapuntal and stylistic derivations of a special type of subdominant chord identify by Rameau as IVadd6, or ivadd6 in minor key. In Riemann’s system, these chords are labeled as S_5^6 and s_5^6. The most common predominant chords are: IV; iv; IV7, iv7; ii, iio; ii7 iiø7; V/V, V7/V; viio/V; viio7/V; IIb or N (Neapolitan), as well as the German (Gr+6), French (Fr+6), and Italian (It+6) augmented sixth chords.
 
El siguiente trabajo entrega una teorización y revisión histórica del término predominante, el cual es comúnmente utilizado en la experiencia y literatura originada en la experiencia estadounidense para referirse a aquellos acordes que funcionan como intensificadores del acorde de dominante V–o algún otro acorde con función de dominante–en progresiones armónicas que terminan en la tríada tónica; algún otro acorde con función tónica; o configuran una cadencia en el acorde V. Todos los acordes considerados predominantes son estructuras construidas sobre los grados 4 ̂, ó 4 ̂#, y que también incluyen los grados 6 ̂, ó 6 ̂b. Este trabajo propone y demuestra que aquellos acordes considerados predominantes son derivaciones contrapuntísticas y estilísticas de un tipo especial de acorde de subdominante identificado por Rameu como el acorde IVadd6, o ivadd6 en tonalidad menor. En el sistema de Riemman, estos acordes son identificados como S_5^6 y s_5^6. Los acordes comúnmente considerados predominantes son: IV; iv; IV7, iv7; ii, iio; ii7 iiø7; V/V, V7/V; viio/V; viio7/V; IIb o N (napolitano), así como los acordes con sexta aumentada, alemán (Al+6), francés (Fr+6), e italiano (It+6).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB