• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • CAEN Centro de Estudios Académicos en Neuropsicología
  • Cuadernos de Neuropsicología
  • View Item
  •   Home
  • CAEN Centro de Estudios Académicos en Neuropsicología
  • Cuadernos de Neuropsicología
  • View Item

Assessment of cognitive impairment in low-resources contexts (the venezuelan example): are the mini-mental status examination and the clock drawing test useful?

Author
Correia, Aline Ferreira-

Campagna, Ilva

Full text
https://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/502
Abstract
ABSTRACTThis retrospective study aimed to explore the diagnostic validity of the Mini-Mental Status Examination and the Clock Drawing Test, and a composite score of both tests while controlling for age and years of education in a Venezuelan sample, in order to determine if these tools are capable of discriminating different types of cognitive complaints. The sample included healthy controls (n=456), patients diagnosed with Alzheimer's disease (n=28), mild cognitive impairment (n=50), depression (n=30), and patients with a subjective cognitive complaint which was not corroborated by clinical and psychometric assessment (n=29). The General Linear Model and logistic regressions revealed that these tests have a moderate degree of sensitivity when discriminating between the control and Alzheimer’s Disease mild groups while controlling for age and years of education, but do not assist with the differential diagnosis with the other clinical groups. The predictive validity of both tests used together is comparable to the one observed when the tests are used separately.Palabras clave: evaluación, diagnóstico, cribado, validez, déficit cognitivo. RESUMENEste estudio retrospectivo tuvo como objetivo explorar la validez diagnóstica del MMSE y el Test del Dibujo del Reloj, y una puntuación compuesta de ambas pruebas controlando por edad y años de educación en una muestra de la población venezolana, con el fin de determinar si son capaces de discriminar diferentes tipos de quejas cognitivas. La muestra incluyó controles sanos (n=456), pacientes con diagnóstico de enfermedad de Alzheimer (n=28), deterioro cognitivo leve (n=50), depresión (n=30) y pacientes con una queja cognitiva subjetiva que no fue corroborada por evaluación clínica y psicométrica (n=29). El modelo lineal general y las regresiones logísticas revelaron que estas pruebas tienen un grado moderado de sensibilidad al discriminar entre el grupo control y el de enfermedad de Alzheimer leve mientras se controla por edad y años de educación, pero no ayudan con el diagnóstico diferencial entre los otros grupos clínicos. La validez predictiva de ambas pruebas usadas juntas es comparable a la que se observa cuando las pruebas se usan por separado.Keywords: assessment, diagnosis, screening, validity, cognitive deficit. RESUMOEste estudo retrospectivo teve como objetivo explorar a validade diagnóstica do Mini-Exame do Estado Mental e do Teste do Desenho do Relógio, e uma pontuação composta de ambos os testes, controlando idade e anos de escolaridade em uma amostra da população venezuelana, a fim de determinar se são capazes de discriminar diferentes tipos de queixas cognitivas. A amostra incluiu controles saudáveis (n=456), pacientes com diagnóstico de doença de Alzheimer (n=28), déficit cognitivo leve (n=50), depressão (n=30) e pacientes com queixa cognitiva subjetiva não fundamentada por avaliação clínica e psicométrica (n=29). O modelo linear geral e as regressões logísticas revelaram que esses testes têm um grau moderado de sensibilidade na discriminação entre os grupos controle e da doença de Alzheimer leve, controlando por idade e anos de escolaridade, mas não são úteis no diagnóstico diferencial entre os demais grupos clínicos. A validade preditiva de ambos os testes usados em conjunto é comparável àquela observada quando os testes são usados separadamente.Palavras-chave: avaliação, diagnóstico, triagem, validade, déficit cognitivo.
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB