PROFESSIONAL TECHNICAL SECONDARY EDUCATION IN TOURISM OF CHILE: SOCIAL IMAGINARY, MOTIVATION AND AGENTS INVOLVED IN THE ELECTION, EXPECTATIONS AND PROJECTIONS
EDUCACIÓN MEDIA TÉCNICO PROFESIONAL EN TURISMO EN CHILE: IMAGINARIO SOCIAL, MOTIVACIÓN Y AGENTES INTERVINIENTES EN LA ELECCIÓN, EXPECTATIVAS Y PROYECCIONES
Author
Triviños Velásquez, Mauricio Rodolfo
Abstract
This article seeks to capture elements linked to the context of Professional Technical Secondary Education (from now on EMTP). This research is linked to a case study with in tourism through the research methodology, approach and construction of the social imaginary which are mainly related to three elements and the edges that emerge from it: a) Time of decision. b) The intervening agents. c) Expectations and Projections. The case study is based on an EMTP establishment, named “Instituto Superior de Administración y Turismo”, from now on (INSAT), in the city of Valdivia. This investigation is part of the results of the work leading to the degree of Master in Education. This study seeks to establish the: Social Imaginary of High School Technical Professional in Tourism students. As a central axis, it was focused specifically with 3rd year- students year of the Tourist Services program of the mentioned establishment. The construction of this imaginary is based for this research on four edges that are linked to: The decision and choice of the modality, the motivation and future projections that the actors visualize. The work was methodologically developed with a battery of tools and information cross-referencing between the actors considered relevant in this case study, such as: Students, Parents and parents. In this case study, the main results observed are related to the independence of the decision to choose the modality, but strongly linked to a family support that is sometimes linked to a family tradition or a close group with previous studies in the same modality. At the same time, the members of the case study project a working life immediately after graduating from this model as a preliminary step, whether it be the continuity of studies or to undertake new professional or personal paths. El presente artículo busca plasmar elementos ligados al contexto de la Educación Media Técnico profesional (en adelante EMTP), vinculado a un estudio de caso con espacialidad en turismo, por medio de la metodología de investigación, abordaje y construcción del imaginario social. Las cuales se relaciones principalmente con 3 elementos y las aristas que emergen de él: a) Momento de la decisión. b) Los agentes intervinientes. c)Expectativas y Proyecciones.El estudio de caso de se realizó en el Instituto Superior de Administración y Turismo (INSAT), de la ciudad de Valdivia. Con este estudio se busca la conformación del: Imaginario Social de alumnos de Educación Media Técnico Profesional en Turismo. Como eje central, se trabajó de forma específica con los estudiantes de 3er. año de la especialidad de Servicios Turísticos del establecimiento mencionado. La construcción de este imaginario se basa para esta investigación en cuatro aristas que se vinculan a: La decisión y elección de la modalidad, las motivación y Proyecciones de futuro que los actores visualizan. El trabajo metodológicamente se desarrolló con una batería de herramientas y cruce de información entre los actores considerados relevantes en este estudio de caso, como lo son: Estudiantes, Padres y apoderados.Entre sus principales resultados observados en este estudio caso se relacionan con la independencia de la decisión de elección de la modalidad, pero fuertemente ligada a un respaldo familiar que en ocasiones se vincula a una tradición de familia o grupo cercano con estudios previos en la misma modalidad, paralelamente los integrantes del estudio de caso proyectan una vida laboral inmediatamente egresados de esté modelo como un paso previo ya sea la continuidad de estudios o bien a emprender nuevos rumbos profesionales o personales.