Virtual social networks, self-esteem, academic performance, and study habits in high school students from two municipalities in the Province of Concepción, Chile
Redes sociales virtuales, autoestima, rendimiento académico y hábitos de estudio en estudiantes de enseñanza media de dos comunas de la Provincia de Concepción, Chile;
Redes sociais virtuais, autoestima, desempenho acadêmico e hábitos de estudo de alunos do ensino médio de dois municípios da Província de Concepción, no Chile
Author
Vidal Gutiérrez, Daisy
Foreman Higuera, Scarlett Ninoska
Molina Romero, Bernardita Paz
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/298710.29344/07171714.39.2987
Abstract
The present study aimed to investigate the relationship between the use of virtual social media with self-esteem, academic performance and study habits in second- and third-year students from educational establishments in the province of Concepción. Method: it is a descriptive and correlational, cross-sectional and quantitative study. The instruments used are the Coopersmith self-esteem inventory, adapted by Hellmut Brinkman (1987) for Chile, the "Addiction to social networks" (ARS) scale created by Miguel Escurra Mayaute and Edwin Salas Blas (2014) and a battery of questions related to the objectives of the study. Results: It is obtained for total self-esteem that 23.63% of the students are in "normal" and 19.9% "‹"‹are in "low self-esteem. 43.64% obtain "low values" on the ARS scale and 24.55% obtain "medium values" . An inverse and statistically significant association was found between total self-esteem and addiction to social networks. El presente estudio tuvo por objetivo indagar la relación entre el uso de redes sociales virtuales con autoestima, rendimiento académico y hábitos de estudio en estudiantes de segundo y tercero medio de establecimientos educacionales de la provincia de Concepción. Método: es un estudio descriptivo y correlacional, de corte transversal y cuantitativo. Los instrumentos utilizados el inventario de autoestima de Coopersmith, adaptado por Hellmut Brinkman (1987) para Chile, la escala "Adicción a redes sociales" (ARS) creada por Miguel Escurra Mayaute y Edwin Salas Blas (2014) y una batería de preguntas relacionadas con los objetivos del estudio. Resultados: Se obtiene para autoestima total que un 23.63% de lo/as estudiantes se ubica en "normal" y el 19.9% se ubica en "baja autoestima. Un 43.64% obtiene "valores bajos" en la escala ARS y un 24.55% obtiene "valores medios" . Se encontró asociación inversa y estadísticamente significativa entre autoestima total y adicción a redes sociales.