• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item

Revista de Sociología

Asymmetry in socio-technical knowledge: A theoretical framework for the study of environmental conflicts

Asimetría en el conocimiento sociotécnico: Marco teórico para estudiar conflictos medioambientales

Author
Parker, Cristián

Pérez Valdivia, José Miguel

Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/54257
10.5354/0719-529X.2019.54257
Abstract
The objective of the present article is to propose a theoretical and methodological framework for the analysis of socio-technical knowledge as a factor in environmental assessment processes. This is done in the context of the evaluation procedures typically employed as part of infrastructure, energy and mining megaprojects. In particular, we will explore a theoretical approach that addresses the social construction of socio-environmental and socio-technical knowledge, as well as the asymmetries of the social actors involved and the risk of the formation of a technocracy that inhibits participation. We propose a methodological framework for the study and analysis of the discursive and semiotic expressions of the discourses within which negotiated knowledge may be found during environmental assessment processes. The framework is proposed as a means of identifying and managing asymmetries in socio-technical knowledge. It is an issue which has been addressed by few studies to date, despite its relevance to the emergence, development and outcome of socio-environmental conflicts.
 
El presente artículo tiene como objetivo proponer un marco teórico y metodológico para el análisis del factor conocimiento socio-técnico en los procesos de evaluación ambiental, teniendo como referente lo que sucede generalmente en la evaluación de los megaproyectos de infraestructura, energía o minería. En particular, nuestro propósito es profundizar en un enfoque teórico sobre la construcción social del conocimiento socioambiental y socio-técnico, sobre las asimetrías de los actores sociales involucrados y el riesgo de la tecnocracia que inhibe la participación. Luego proponemos un marco metodológico para la investigación de las expresiones discursivas y semióticas de los discursos que contienen los conocimientos negociados en procesos de evaluación ambiental. Se propone este marco que aproxime a una adecuada comprensión y manejo de las asimetrías en el conocimiento sociotécnico, como elemento que ha sido poco estudiado y que, sin embargo, tiene relevancia en el inicio, desarrollo y desenlace de los conflictos socioambientales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB