• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item

Orientation of the emotional meanings of teachers during their work in the classroom

Orientación de los significados emocionales de profesoras durante su trabajo en aula

Author
Poblete-Christie, Octavio

Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/64425
10.5354/0719-529X.2021.64425
Abstract
This article presents some of the results of research into various aspects of the emotional experience of classroom teachers. Specifically, the results were obtained through analysis of the meanings constructed in relation to their work. We used a qualitative approach and a design based on emotional episodes, that is, concrete classroom situations that provoked emotions in teachers. Four primary school mathematics and Spanish language teachers from two institutions participated. We used semi-structured interviews as data construction techniques. We studied twenty episodes, conducting twenty interviews, one for each episode. The content analysis yielded various meanings that explained the emergence of the emotions experienced, from which we were able to construct three categories: external, internal, and mixed. We discuss the implications based on psychological, educational, and epistemological criteria.
 
Este artículo expone parte de los resultados de una investigación cuyo objetivo fue explorar diversos aspectos de la experiencia emocional de profesoras en aula. Específicamente, estos resultados se obtuvieron fruto del análisis de los significados construidos sobre dicha vivencia. Se utilizó un enfoque cualitativo y un diseño en base a episodios emocionales, es decir, situaciones concretas de clases en las cuales surgieron emociones en las docentes. Participaron cuatro profesoras de enseñanza básica de las asignaturas de lenguaje y matemáticas de dos establecimientos diferentes. Como técnicas de construcción de datos se recurrió a entrevistas semiestructuradas. Se estudiaron 20 episodios, realizándose 20 entrevistas, una por cada episodio. El análisis de contenido mostró diversos significados que explicaron el surgimiento de las emociones experimentadas a partir de los cuales fue posible construir las categorías de orientación externa, interna y mixta. Se discute su implicancia en base a criterios psicológicos, educativos y epistemológicos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB