• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • EURE: Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • EURE: Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales
  • View Item

Nuevas centralidades y prácticas de consumo en la Ciudad de México: del microcomercio al hipermercado

New centralities and consumption practices in Mexico City. From the micro-shop to the hypermarket

Author
Duhau, Emilio; Departamento de Sociología, Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco

Giglia, Angela; Departamento de Antropología, Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalap

Full text
http://www.eure.cl/index.php/eure/article/view/1353
Abstract
En este artículo se aborda el fenómeno de la expansión simultánea y explosiva, desde fines de los años ochenta, en todo el espacio metropolitano de la ciudad de México, incluidas las zonas populares, de las cadenas comerciales globalizadas y el comercio informal y callejero. Los procesos subyacentes a este fenómeno son explorados a través de la observación de las prácticas de consumo, realizada en distintas zonas de la conurbación correspondientes a diferentes tipos de contextos urbanos y estratos socio-espaciales. El análisis de estas evidencias muestra, por una parte, una transformación de las prácticas de consumo que, como era de esperarse, se diferencian de acuerdo con la localización residencial, el contexto urbano correspondiente, el nivel socio-económico de individuos y hogares, y formas alternativas de movilidad (automóvil - transporte público). Pero, por otra, que dichas prácticas están marcadas por una economía específica de la movilidad y por la complementariedad entre las formas globalizadas del consumo y el papel jugado por el micro-comercio informal. 
 
This paper addresses the phenomenon of the simultaneous and explosive expansion since the late eighties all over Mexico City metropolitan space, of the globalized retail chains and the street informal micro commerce. The processes linked to this phenomenon are explored by examining evidences regarding metropolitan population consumption practices, observed in a sample of neighbourhoods areas concerning a wide spectrum of urban environments and socio-spatial strata co-existing in the metropolitan territory. The analysis shows, on one hand, a transformation of consumption practices that, as it was expected, are differentiated according to residential location and its corresponding urban environment, individual and household socio-economic level, and alternative forms of mobility (private car - public transport). But, on the other hand, that these practices are also shaped by a specific economy of mobility and by specific compatibilities between globalized consumption forms -which tend to incorporate, though under different modalities, all social classes-, and the role played by the informal micro commerce. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB