• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Inclusion of the emerging Adventure Education model in Physical Education in Mexico

Inclusión del modelo emergente de Educación Aventura en la Educación Física en México

Author
González-Rivas, Ramón Alfonso

Nuñez-Enriquez, Oscar

Ramírez-García, Adrian Alonso

Alaniz-Bernal, Cynthia Alejandra

Full text
https://revistacaf.ucm.cl/article/view/790
10.29035/rcaf.23.1.5
Abstract
Physical Education has been in constant evolution, in the past decades it has passed through various educational approaches, in Mexico it has gone from a military approach, to sports-based, to psychomotor-based, to organic-functional approach, to the current one that contemplates the acquisition of key learnings aspects. In this way, the adaptation of physical activities in the natural environment to the school context emerges as an innovative possibility. In other countries, programs based on the Adventure Education model have shown to favor the integral development of school children, having psychological, social and motor benefits. For this reason, the implementation of playful activities with ropes is proposed as pedagogical activities in Physical Education. It is concluded that the Adventure Education model represents pedagogical and didactic possibilities that are relevant in Physical Education sessions. Likewise, higher education institutions must rethink their curricula including emerging models for practice in the educational context.
 
La Educación Física ha estado en constante evolución, en las últimas décadas se ha transitado por diversos planteamientos educativos, en México se ha pasado de un enfoque militar, a uno deportivo, psicomotriz, orgánico-funcional, hasta llegar al actual que contempla la adquisición de aprendizajes claves. En este sentido, la adaptación de actividades físicas en el medio natural al contexto escolar surge como una posibilidad innovadora. En otros países, los programas basados en el modelo de Educación Aventura han demostrado favorecer el desarrollo integral de los escolares, teniendo beneficios psicológicos sociales y motrices. Por tal motivo, se propone la aplicación de actividades lúdicas con cuerdas como actividades pedagógicas en la Educación Física. Se concluye que el modelo de Educación Aventura representa posibilidades pedagógicas y didácticas que son pertinentes en las sesiones de Educación Física. Así mismo, las instituciones de educación superior deben replantear sus currículos incluyendo nuevos modelos pedagógicos para la práctica en el contexto educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB