• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Use of Participatory Methodologies in Pedagogical Practices of School System

Uso de metodologías participativas en prácticas pedagógicas del sistema escolar

Author
Araya-Crisóstomo, Sandra

Urrutia, Mabel

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29153
10.7764/PEL.59.2.2022.9
Abstract
Participatory methodologies are aimed at achieving active learning through collective activities and discussion of ideas and experiences between teachers and students. The purpose of this study was to learn about teachers’ notions of participatory methodologies at the conceptual, procedural, and attitudinal level. We conducted a descriptive, cross[1]sectional, and comparative study. A KPSI questionnaire on didactic learning strategies was applied to 81 elementary and secondary school teachers in the Biobío region of Chile. For the statistical analysis, we used the ANOVA test for repeated measures and the Student’s t test to determine whether there were significant differences between the three levels of the questionnaire (conceptual, procedural, and attitudinal). The inferential analysis determined that there are statistically significant differences between the means for the conceptual and procedural levels, and between the means for the procedural and attitudinal levels. The difference implied that the procedural level was significantly better than the conceptual and attitudinal levels. The results suggest a lack of implementation of participatory methodologies in the classroom as a consequence of the traditional teaching-learning model, resistance to pedagogical change, and initial teacher training, factors that hinder the use of participatory methodologies in the classroom.
 
Las metodologías participativas apuestan por un aprendizaje activo mediante actividades colectivas, discusión de ideas y experiencias entre docentes y estudiantes. El propósito de este estudio fue conocer las nociones sobre metodologías participativas de profesores a nivel conceptual, procedimental y actitudinal. Se realizó un estudio descriptivo, transversal y comparativo a 81 profesores de enseñanza básica y media de la Región del Biobío, en Chile, a quienes se aplicó el cuestionario KPSI sobre estrategias didácticas del aprendizaje. Para el análisis estadístico se utilizó la prueba ANOVA de medidas repetidas y la prueba t student para determinar si existían diferencias significativas entre los tres niveles del cuestionario (conceptual, procedimental y actitudinal) y, entre estos en función de los años de experiencia y ciclo escolar en los que ejercían los docentes participantes. El análisis inferencial determinó que existen diferencias estadísticamente significativas entre las medias del nivel conceptual y nivel procedimental y entre las medias del nivel procedimental y actitudinal. La diferencia implicó que el nivel procedimental fue significativamente mayor que los niveles conceptual y actitudinal. Los resultados plantean una falta de implementación de metodologías participativas en el aula producto del modelo tradicional de enseñanza[1]aprendizaje, la resistencia al cambio pedagógico y la formación inicial docente, factores que dificultan la implementación de metodologías participativas en las salas de clase.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB