The Developing Analytical Writing: Learning to Connect Information, Learning to Take a Stance
El desarrollo de la escritura analítica: aprender a enlazar la información, aprender a posicionarse
Author
Rosado Villegas, Elisa
Mañas Navarrete, Iban
Yúfera Gómez, Irene
Aparici Aznar, Melina
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2922510.7764/PEL.58.2.2021.10
Abstract
Students of all levels show problems with certain conventions of written discourse considered indicators of development and predictors of the quality of texts: the organization of information and the use of specific resources. The use of connectors and discursive markers contributes to the cohesion of the text and guides the interpretation of the relationships between its components. We analyzed the analytical texts in Catalan of 128 high school and university students to identify the difficulties and evolutionary trajectories in the intra- and inter-sentence connection. The texts were produced after applying a didactic sequence on academic writing. We examine the repertoire of connection marks (conjunctions, parenthetical markers, lexical markers) and the functions they perform (propositional, structural, modal). The differences between groups appear 1) in the use of conjunctions, more used in high school, and parenthetical markers, in university students, and 2) in the functions of modal markers that express the position of the author. The coherence of the texts depends on the use of connection marks, their function in the textual structure and the positioning of the author. Although the marks of intersentence connection of adolescents and adults are scarce, the expression of discursive positioning through modal markers does evolve. Estudiantes de todos los niveles muestran problemas con ciertas convenciones del discurso escrito consideradas indicadoras de desarrollo y predictoras de la calidad de los textos: la organización de la información y el uso de recursos específicos. El uso de conectores y marcadores discursivos contribuye a la cohesión del texto y guía la interpretación de las relaciones entre sus componentes. Analizamos los textos analíticos en catalán de 128 alumnos de secundaria y universitarios para identificar las dificultades y las trayectorias evolutivas en la conexión intra e interoracional. Los textos fueron producidos tras aplicar una secuencia didáctica sobre escritura académica. Examinamos el repertorio de marcas de conexión (conjunciones, marcadores parentéticos, marcadores léxicos) y las funciones que desempeñan (proposicional, estructural, modal). Las diferencias entre grupos aparecen 1) en el uso de conjunciones, más empleadas en secundaria, y marcadores parentéticos, en universitarios, y 2) en las funciones de marcadores modales que expresan el posicionamiento del autor. La coherencia de los textos depende del uso de marcas de conexión, su función en la estructura textual y el posicionamiento del autor. Aunque las marcas de conexión interoracional de adolescentes y adultos son escasas, la expresión del posicionamiento discursivo por medio de marcadores modales sí evoluciona.