Show simple item record

La importancia de la Teoría de la Mente en la comprensión oral y comprensión lectora en estudiantes bilingües emergentes

dc.creatorTaboada Barber, Ana
dc.creatorVizcaya Jofré, Francisca
dc.creatorLutz Klauda, Susan
dc.date2021-10-04
dc.date.accessioned2022-11-15T11:49:23Z
dc.date.available2022-11-15T11:49:23Z
dc.identifierhttps://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29227
dc.identifier10.7764/PEL.58.2.2021.3
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/215620
dc.descriptionheory of Mind (ToM), as a relevant aspect in children’s socio-cognitive development, has been widely studied. Some results have suggested that bilingual children have an advantage over their monolingual peers in development of ToM. However, there is less research regarding the predictive role of ToM in performance of oral and reading comprehension in elementary school students. This study evaluated a sample of 84 emergent bilingual, Spanish-speaking, third to fifth graders to identify the predictive role of ToM in their oral comprehension and reading comprehension in English, their second language, controlling by grade, vocabulary, and word identification. ToM was assessed using a test of other people’s intentions, beliefs, and perspectives along with recognition of emotions through facial expressions. For comprehension, standardized measures of oral and reading comprehension were used. The bivariate correlations and hierarchical linear regression analyses between ToM and each of the types of comprehension indicated a prediction of ToM in both types of comprehension when controlling statistically for grade, word identification, and vocabulary. This highlights the role of ToM in oral language and reading variables in emergent bilingual students and emphasizes its importance for teaching of reading for this population.en-US
dc.descriptionLa Teoría de la Mente (ToM, por sus siglas en inglés) como aspecto relevante en el desarrollo socio-cognitivo ha sido ampliamente estudiada. Algunos resultados han sugerido una ventaja de los niños bilingües en el desarrollo de ToM respecto a sus pares monolingües. No obstante, la investigación sobre su rol predictivo en el desempeño en comprensión oral y lectora en estudiantes de primaria es menor. Este estudio evaluó una muestra de 84 niños bilingües emergentes, hispanohablantes, de tercer a quinto grado para identificar el rol predictivo de ToM en su comprensión oral y lectora en inglés, su segunda lengua, controlando por grado, vocabulario e identificación de palabras. ToM fue medida con una prueba de evaluación de intenciones, creencias y perspectivas de otros y con reconocimiento de emociones mediante expresiones faciales. Se emplearon pruebas estandarizadas de comprensión oral y lectora de pasajes. Los análisis de correlaciones bivariadas y regresión lineal jerárquica entre ToM y cada uno de los tipos de comprensión indicaron una predicción de ToM en ambos, controlando por grado, identificación de palabras y vocabulario. Esto destaca el rol de ToM en la oralidad y lectura de estudiantes bilingües emergentes y enfatiza su importancia para la enseñanza de la lectura en esta población.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29227/34903
dc.relationhttps://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29227/34905
dc.relationhttps://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29227/34907
dc.relationhttps://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29227/34909
dc.rightsDerechos de autor 2021 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL)es-ES
dc.sourcePensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 58 Núm. 2 (2021): Lenguajes para el Aprendizajees-ES
dc.source0719-0409
dc.subjectTeoría de la Mente (ToM)es-ES
dc.subjectcomprensión lectoraes-ES
dc.subjectcomprensión orales-ES
dc.subjectestudiantes bilingüeses-ES
dc.subjecttheory of mind (ToM)en-US
dc.subjectreading comprehensionen-US
dc.subjectoral comprehensionen-US
dc.subjectbilingual studentsen-US
dc.titleThe Importance of Theory of Mind in Oral and Reading Comprehension in Emergent Bilingual Studentsen-US
dc.titleLa importancia de la Teoría de la Mente en la comprensión oral y comprensión lectora en estudiantes bilingües emergenteses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record