• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Learning to Study Texts: Innovative Activities to Enrich Textbook Reading Practices in Elementary Education

Aprender a estudiar textos en primaria: propuestas para innovar en las prácticas de lectura de textos escolares

Author
Sepúlveda, Angélica

Piedra, Nicole Paulet

Cardoso, Beatriz

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29243
10.7764//PEL.58.2.2021.6
Abstract
Learning to Study Texts is an innovative program that seeks to improve teaching and learning of disciplinary content by using teaching proposals based on analyzing and commenting on the language used in texts. This paper presents the bases of the program and a pilot study conducted with two teachers working in the fourth grade of elementary school who implemented the program proposals in History classes for four months. This analysis included the comparison of teaching practices involved in reading History texts before and after following the Learning to Study Texts program. It also included the description of how they changed their practices throughout the intervention. The results indicate that, with the incorporation of the program proposals, the teachers began to provide more opportunities to the students to listen, retrieve, comment on and analyze the information content of the texts. The main contribution of this study is to offer inputs for the design of a continuous teacher training program.
 
Aprender a estudiar textos es un programa de innovación educativa que busca mejorar la enseñanza y el aprendizaje de contenidos disciplinares a partir de propuestas didácticas basadas en el análisis y el comentario del lenguaje de los textos. Este artículo presenta las bases del programa y un estudio piloto realizado con dos profesoras de 4º año de primaria que implementaron durante cuatro meses las propuestas del programa en clases de Historia. Los análisis incluyeron la comparación de las prácticas docentes en torno de la lectura de textos escolares de historia antes y después de conocer Aprender a estudiar textos y también la descripción del modo en que fueron cambiando las prácticas a lo largo de la intervención. Los resultados indican que, con la incorporación de las propuestas del programa, las profesoras pasaron a ofrecer más oportunidades a los alumnos para atender, recuperar, comentar y analizar el contenido informativo de los textos. La principal contribución del estudio consistió en ofrecer insumos para el diseño de un programa de formación permanente de docentes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB