Contexts, Relationships, Writers: Toward a Complex Model of Studying and Teaching Writing
Contextos, relaciones, escritores: hacia un modelo complejo del estudio y de la enseñanza de la escritura
Author
Ávila Reyes, Natalia
Calle-Arango, Lina
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/5400910.7764/PEL.59.2.2022.1
Abstract
The professionalization of writing studies, through the contributions of pedagogic, cognitive and socio-cognitive, sociolinguistic, discursive, rhetorical or critical approaches, has let us broaden our understanding of writing beyond simple transcription. This progress has implied problematizing the defined object of study, and attending to processes, human activities, social practices, emotions, and identities. Such approaches pose theoretical and methodological challenges. The development of robust research design informed by complex epistemologies about writing is now a central topic in the study of communication and written culture around the world. In this thematic issue, “Beyond the Text: Situated Writing Research”, we called for research that would seek to understand context as an integral part of the writing phenomenon, and to develop writer-centric epistemologies and methodologies. The call resulted in seven papers from four countries, addressing literacies from early childhood to adult education. With a common theoretical horizon and renewed methodological designs, these articles identify the forces that structure writing practices and tend to challenge the institutional and evaluative regimes in which writing takes place. Their contributions enrich the advances made by writing studies in the last two decades and allow us to project future directions for development, specifically in terms of applying these research findings to learning inside and outside the classroom. La profesionalización de los estudios de la escritura, a través de aportes de enfoques didácticos, cognitivos y sociocognitivos, sociolingüísticos, discursivos, retóricos o críticos ha permitido ampliar las formas de comprender la escritura más allá de la transcripción. Este avance ha implicado problematizar la definición del objeto de estudio, y atender a los procesos, las actividades humanas, las prácticas sociales y aspectos emocionales e identitarios. Tales aproximaciones plantean desafíos teóricos y metodológicos. El desarrollo de diseños robustos informados por epistemologías complejas sobre lo escrito es hoy un tema central para el estudio de la comunicación y la cultura escrita en el mundo. En este número temático, “Más allá de los textos: investigaciones situadas de la escritura”, nos propusimos congregar investigaciones que buscaran entender el contexto como parte integral del fenómeno escrito, y que desarrollaran epistemologías y metodologías centradas en los escritores. El resultado de la convocatoria fueron siete trabajos, provenientes de cuatro países, que abordan las literacidades desde la infancia temprana hasta la educación de adultos. Con un horizonte teórico común y diseños metodológicos renovados, estos artículos identifican fuerzas que estructuran las prácticas escritas y tienden a poner en entredicho los regímenes institucionales y evaluativos en los que tiene lugar la escritura. Sus aportes enriquecen los avances que los estudios de la disciplina han tenido en las últimas dos décadas y nos permiten proyectar futuras direcciones de desarrollo, específicamente en el plano de la aplicación de estos resultados de investigación al aprendizaje dentro y fuera del aula.