Social work, identities and professional roles in schooling contexts
Trabajo Social, identidades y roles profesionales en contextos de escolarización
dc.creator | Tocol Alvarado, Carina | |
dc.creator | Levicoy Oyarzún, Camila | |
dc.date | 2021-12-31 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T14:31:52Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T14:31:52Z | |
dc.identifier | http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/400 | |
dc.identifier | 10.22352/SAUSTRAL202127018 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216019 | |
dc.description | Social work in its constant evolution during the last decade, has allowed expanding the notion and the practice of social intervention to new scenarios and "social" fields, as is the school, schooling processes and the search of equity, social integration, and educative justice among its results. These new challenges and reconfigurations in the institutionalized school space, have occurred within the framework of a profound socio-cultural change that has led the school system to incorporate new integration and inclusion approaches. Likewise, the article demonstrates the insertion of Social Work investigating the fields of action and emerging professional roles, to which, two fields of professional action that entails a series of elements that make up the role are identified, such as methodologies and functions. The exploratory research was carried out through semi-structured interviews with Social Work professionals, who work in municipal schools in the city of Punta Arenas. | en-US |
dc.description | El Trabajo Social en su constante evolución en la última década, ha permitido expandir la noción y la práctica de intervención social a nuevos escenarios y campos de “lo social”, como lo es la escuela, los procesos de escolarización y la búsqueda de equidad, integración social y justicia educativa entre sus resultados. Estos nuevos desafíos y reconfiguraciones en el espacio escolar institucionalizado, se ha producido en el marco de un profundo cambio sociocultural que ha llevado al sistema escolar a incorporar nuevos enfoques de integración e inclusión. Así mismo el artículo demuestra la inserción del Trabajo Social indagando en los ámbitos de acción y roles profesionales emergentes, a lo cual, se identifica dos ámbitos de acción profesional que conlleva una serie de elementos que configuran el rol, como lo son las metodologías y funciones. La investigación exploratoria, se llevó a cabo mediante entrevistas semi estructuradas a profesionales del Trabajo Social que se desempeñan en colegios municipales de la ciudad de Punta Arenas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad de Magallanes | es-ES |
dc.relation | http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/400/177 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Carina Tocol Alvarado, Camila Levicoy Oyarzún | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | Journal Shopia Austral; Vol. 27 (2021) | en-US |
dc.source | Revista Sophia Austral; Vol. 27 (2021) | es-ES |
dc.source | 0719-5605 | |
dc.subject | Trabajo Social, roles profesionales, intervención social, escuela | es-ES |
dc.subject | social work, professional role, social intervention, school | en-US |
dc.title | Social work, identities and professional roles in schooling contexts | en-US |
dc.title | Trabajo Social, identidades y roles profesionales en contextos de escolarización | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Sophia Austral
[0-9]{4}