Show simple item record

dc.creatorCampos Palacios, Elvis
dc.date2022-10-17
dc.date.accessioned2022-11-23T12:57:45Z
dc.date.available2022-11-23T12:57:45Z
dc.identifierhttps://revistas.userena.cl/index.php/ruta/article/view/1695
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216064
dc.descriptionThe construct of edifying understanding has been worked on for a long time by a significant number of authors, from different Latin American countries, led by Dr. Julio César Arboleda. This proposal is nourished by diverse perspectives such as the radical and inclusive perspective, pedagogy of alterity and mesoaxiological pedagogy. This proposal aims to generate opportunities and capacities to dignify education, which requires establishing otric relationships in the act of educating.This article aims to expose the foundations that nourish it and the visions of professionals from different epistemic positions who find valid reasons to support Arboleda's proposal. The edifying understanding, like related perspectives, distances itself from the competency-based approach, a paradigm institutionalized by the global world, in which the latter represents a construct that guides the generation of capacities to train individuals who, from knowledge, can contribute to the world of today, often dominated by the prevailing need to have specialized and efficient labor.This pedagogy seeks to advance the idea that the world we live in needs educational institutions that include the implementation of this approach in their projects. This state to which we have arrived needs human beings who learn to live in a more human way, to perform, in the world of the market, of the global knowledge society, with an edifying attitude, even with efficiency and effectiveness, but without the mission of perpetuate profitability, but, on the contrary, to train people who contribute to the construction of new scenarios that ensure the development of suitable, supportive, ethical and critical, reflective, creative, inclusive, proactive beings.en-US
dc.descriptionEl constructo de la comprensión edificadora viene siendo trabajado por largo tiempo por un número importante de autores, de distintos países de Iberoamérica encabezados por el doctor Julio César Arboleda. Esta propuesta se nutre de diversas perspectivas tales como la perspectiva radical e inclusiva, la pedagogíade la alteridad y la pedagogía mesoaxiológica. Esta propuesta pretende generar oportunidades y capacidades para dignificar la educación, lo cual precisa establecer relaciones ótricas en el acto de educar.El presente artículo pretende exponer los fundamentos que la nutren y las visiones de profesionales de distintas posiciones epistémicas que encuentran razones valederas para sustentar la propuesta de Arboleda. La comprensión edificadora, al igual que las perspectivas afines se distancian del enfoque por competencias, paradigma institucionalizado por el mundo global, en que éste último representa un constructo que orienta en la generación de capacidades para formar individuos que desde el conocimiento puedan aportar al mundo de hoy, muchas veces dominado por la necesidad imperante de disponer de mano de obra especializada y eficiente.Esta pedagogía busca avanzar en la idea de que el mundo en que vivimos necesita instituciones educativas que incluyan en sus proyectos la implementación de este enfoque. Este estado al que hemos llegado necesita de seres humanos que aprendan a vivir de manera más humana, para desempeñarse, en el mundo del mercado, de la sociedad global del conocimiento, con actitud edificadora, inclusive con eficiencia y eficacia, pero sin la misión de perpetuar la rentabilidad, sino, por el contrario, de formar personas que aporten en la construcción de nuevos escenariosque aseguren el desarrollo de seres idóneos, solidarios, éticos y críticos, reflexivos, creativos, incluyentes, proactivoses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de La Serenaes-ES
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/ruta/article/view/1695/1520
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Universitaria Ruta; Vol. 24 No. I (2022)en-US
dc.sourceRevista Universitaria Ruta; Vol. 24 Núm. I (2022)es-ES
dc.source0719-5990
dc.source0717-1048
dc.subjectpedagogía comprensivo edificadoraes-ES
dc.subjectcomprensión edificadoraes-ES
dc.subjectpedagogía de la alteridades-ES
dc.subjectpraxis pedagógicaes-ES
dc.subjectrelaciones ótricases-ES
dc.titleLa pedagogía comprensivo edificadora y sus fundamentoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record