The end of the human in the united nations’ human development concept
El fin de lo humano en el concepto de desarrollo humano de Naciones Unidas
Author
Correa Mautz, Felipe
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/136210.21703/2735-6353.2020.19.02.0001
Abstract
The concept of human development of the United Nations Development Program (UNDP) emerged in 1990 as a critique of the consideration of the economy as the ultimate goal of development efforts. In the view of the UNDP, the economy is considered a relative end, that is, an end and a means for human development. When considering, for its part, the end of human development, this is identified with the widening of the elections and freedoms that individuals enjoy. In this sense, this concept of human development refers to a political practice rather than an ethical-ontological understanding of the human being, avoiding referring to human development understood as a development of the human being. This article explores the background of the UNDP concept of human development and the ends these prior approaches consider. It is observed that the subjectivist consideration of the UNDP comes from the theory of Amartya Sen, who remains subject to the objectivist criticism of Martha Nussbaum for not considering an objective end for human affairs, a criticism that can also be applied to the concept of human development of the UNDP. El concepto de desarrollo humano del Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) surge en 1990 como una crítica a la consideración de la economía como el fin último de los esfuerzos del desarrollo. En la visión del PNUD, la economía es considerada un fin relativo, es decir, un fin y un medio para el desarrollo humano. Al considerar, por su parte, el fin del desarrollo humano, este es identificado con el ensanchamiento de las opciones y libertades de que gozan los individuos. En este sentido, este concepto de desarrollo humano hace alusión a una práctica política más que a un entendimiento ético-ontológico del ser humano, evitando referirse a desarrollo humano entendido como un desarrollo del ser humano. Este artículo explora los antecedentes del concepto del desarrollo humano del PNUD y los fines que consideran estos enfoques previos. Se observa que la consideración subjetivista del PNUD proviene de la teoría de Amartya Sen, quien queda sujeto a la crítica objetivista de Martha Nussbaum al no considera un fin objetivo para los asuntos humanos, crítica que puede de igual manera aplicarse al concepto de desarrollo humano del PNUD.