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Mary Wollstonecraft y la vindicación de los derechos femeninos

dc.creatorPeña Vallejos, Rosa
dc.creatorColarte Olivares, Rodrigo
dc.date2019-06-01
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/1368
dc.identifier10.21703/2735-6353.2019.18.01.0003
dc.descriptionThis article addresses Mary Wollstonecraft's (1759-1797) critique of Rousseau's educational vision presented in his work Emile. The debate in question is a significant episode in the historic struggle for women's rights, in which Wollstonecraft demands, as a right, a comprehensive public space for women. The topic of interest is whether the author's proposal to change the paradigm from that of a domestic slave to an enlightened citizen implies recognition of moral and civic responsibility for women; and whether the path of granting dignity to women through equivalent education for both sexes necessarily entails women abandoning their formative role as educators of their children at home. Likewise, it is of interest to determine whether, in Wollstonecraft's thinking, the transformation of motherhood into a civic task and the recognition of women as rational sexed subjects generate a different vision of rationality that breaks with the male paradigm.en-US
dc.descriptionEl presente artículo aborda la crítica de Mary Wollstonecraft (1759-1797) a la visión educativa que propone Rousseau en su obra El Emilio. El debate en cuestión es un episodio relevante en la histórica lucha reivindicativa de las mujeres, en la cual Wollstonecraft demanda, como derecho, un espacio público integral femenino. El tema que interesa tratar es si la propuesta de la autora de cambiar el paradigma de la esclava doméstica por el de una ciudadana ilustrada, supone el reconocimiento de la responsabilidad moral y cívica a las mujeres; y si el camino de otorgarles dignidad, por la vía de una educación equivalente entre los miembros de ambos sexos, supone necesariamente el abandono femenino de su papel formativo en los hogares como educadoras de sus hijos. Del mismo modo interesa determinar si, en el pensamiento de Wollstonecraft, la transformación de la maternidad como una tarea cívica y el reconocimiento de la mujer como sujeto racional sexuado, genera una visión de la racionalidad distinta que rompe con la masculina.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de la Santisima Concepciónen-US
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/1368/831
dc.rightsCopyright (c) 2019 Rosa Peña Vallejos, Rodrigo Colarte Olivaresen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en-US
dc.sourceRevista de Filosofia UCSC; Vol. 18 No. 1 (2019): Revista de Filosofía | January - June 2019; 35-43en-US
dc.sourceRevista de Filosofía UCSC; Vol. 18 Núm. 1 (2019): Revista de Filosofía | Enero - Junio 2019; 35-43es-ES
dc.sourceRevista de Filosofía ; v. 18 n. 1 (2019): Revista de Filosofía | January - June 2019; 35-43pt-BR
dc.source2735-6353
dc.source0717-7801
dc.subjectwomanen-US
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectreasonen-US
dc.subjectfeminismen-US
dc.subjectmujeres-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectrazónes-ES
dc.subjectfeminismoes-ES
dc.titleMary Wollstonecraft and the vindication of women's rightsen-US
dc.titleMary Wollstonecraft y la vindicación de los derechos femeninoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


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