From the world to Good Life: Changes and continuity in Arthur Schopenhauer's ethical proposal
Del mundo al Buen Vivir: Cambios y continuidad en la propuesta ética de Arthur Schopenhauer
Author
Schutijser De Groot, Dennis
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/136910.21703/2735-6353.2019.18.01.0004
Abstract
Arthur Schopenhauer, the great pessimist in the history of philosophy, is at the same time the precursor of the recent renaissance of a philosophy focused on the question of a happy life. His Aphorisms on the Wisdom of Life seem to be in direct contradiction with the key position of his magnum opus, The World as Will and Representation, in which he declared the impossibility of working on character and the incompatibility between the world as will and representation with our desire to be happy. This article seeks to reestablish the unity of his work beyond this apparent contradiction, in order to reevaluate his contribution to the philosophy of Good Life. Despite (or perhaps because of) his pessimism, Schopenhauer's contribution can provide an important relativization to this branch of contemporary philosophy, threatened by an overvaluation of happiness and the malleability of our lives. Thus, recognizing one of the founders of contemporary philosophy of Good Life implies saving him from his own criticism, as well as remembering an important critique of the philosophy that seeks to make happiness attainable for everyone. Arthur Schopenhauer, el gran pesimista en la historia de la filosofía, es al mismo tiempo el precursor del reciente renacimiento de una filosofía enfocada en la pregunta por una vida feliz. Sus Aforismos sobre la sabiduría de la vida parecen estar en plena contradicción con la postura clave de su magnum opus, el Mundo como voluntad y representación, en el cuál se había declarado la imposibilidad de trabajar el carácter y la incompatibilidad entre el mundo como voluntad y representación con nuestro afán de ser felices. El presente artículo busca restablecer la unidad de su obra por encima de esta aparente contradicción, a fin de reevaluar su aporte a la filosofía del buen vivir. A pesar de (o gracias a) su pesimismo, el aporte de Schopenhauer puede brindar una importante relativización a esta rama de la filosofía contemporánea, amenazada por una sobreevaluación de la felicidad y de la maleabilidad de nuestra vida. Así, reconocer a uno de los fundadores de la filosofía contemporánea del buen vivir implica salvarle de su propia crítica, así como recordar una importante crítica a la filosofía que pretende poner la felicidad al alcance de todos.