Epicureans, stoics and christians. An interpretation of the concepts of happiness described by saint augustine of hippo in de beata vita
Epicúreos, Estoicos y Cristianos: Una interpretación de las concepciones de felicidad descritas por San Agustín de Hipona en de Beata Vita
Author
Rodríguez Morales, Valeria Victoria
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/138210.21703/2735-6353.2021.20.0100005
Abstract
The present research argues that Saint Augustine of Hippo subtly alluded to the Epicureans and Stoics in De Beata Vita (On the Happy Life) without mentioning them explicitly. The allusions in this dialogue became evident in De Trinitate and his sermons on Saint Paul, which now provides an opportunity to convert subtlety into clarity. By interpreting the conceptions of happiness described by the African philosopher in De Beata Vita, it was discovered that a discussion between the Epicureans, Stoics, and Christians (the tripartite division proposed by Saint Augustine himself in his sermons) underlies this dialogue, illustrating the following divergences: 1) for the Hellenistic schools, serenity can be found in an interior disposition, whereas for Christians, the longing for a transcendent Good is a sine qua non for the happy life, and 2) the Stoics and Epicureans propose to seek happiness by limiting desires (cupiditas), whereas Christians exalt the velle or desiderare of the Supreme Good, that is, God. However, it should not be forgotten that there is also a convergence in moderating desires (Christians moderate cupiditas without abandoning desiderare). En la presente investigación se sostiene que San Agustín de Hipona filtró sutiles referencias a los epicúreos y a los estoicos en De beata vita (Sobre la vida feliz), sin mencionarlos. Las referencias latentes en este diálogo se hicieron patentes en De Trinitate y en sus sermones sobre San Pablo; esto nos presenta, ahora, la oportunidad de convertir la sutileza en diafanidad. Mediante la interpretación de las concepciones de la felicidad descritas por el filósofo africano en De beata vita se descubrió que subyace en este diálogo una discusión entre epicúreos estoicos y cristianos (división tripartita planteada por el propio San Agustín en sus Sermones) que ilustra las siguientes divergencias: 1) para dichas escuelas helenísticas la serenidad puede hallarse en una disposición interior, mientras que para los cristianos el anhelo de un Bien trascendente es una condición sine qua non para la vida feliz; y, 2) los estoicos y los epicúreos proponen buscar la felicidad limitando los deseos (cupiditas); en cambio, los cristianos exaltan el velle o desiderare del Sumo Bien, es decir, Dios. Sin embargo, no hay que olvidar que también existe una convergencia en la moderación de los deseos (los cristianos moderan cupiditas, sin abandonar el desiderare).