• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Encrucijada Americana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Encrucijada Americana
  • View Item

Reading Ethos: Educational Innovation and Cultural Diversity in Reading

Ethos lector: innovación educativa y diversidad cultural en la lectura

Author
Vaca, Claudia

Full text
http://encrucijadaamericana.uahurtado.cl/index.php/ea/article/view/149
10.53689/ea.v11i2.149
Abstract
This essay presents reflections and results of recent research in social ethics and human development, and poses the challenges of reading and education in the 21st century. The research was qualitative: documentary analysis and corpus techniques were performed for a semantic textual analysis of the following categories: education, reading, readers, cultural diversity and information society. The study allowed to highlight questions and reflections on the political, administrative, epistemological and cultural challenges of literacy and reading in the 21st century, where information, books as territories and readers as inhabitants are constantly challenged, consciously or unconsciously, by the power meshes referred to by Foucault, as well as by the constant deconstruction of words and the ways of managing the word's and language's power in education.
 
Este ensayo expone reflexiones y resultados de la investigación en ética social y desarrollo humano, plantea los desafíos de la lectura y la educación en el siglo XXI. La investigación fue cualitativa: se realizó análisis documental y técnica corpus para análisis semántico textual entre las categorías educación, lectura, lectores, diversidad cultural, sociedad de la información. El estudio permitió relevar preguntas y reflexiones en torno a los desafíos políticos, administrativos, epistemológicos y culturales de la alfabetización y la lectura en el siglo XXI, donde la información, los libros como territorios y los lectores como habitantes están constantemente interpelados, conscientemente o no, por las mallas de poder a las que se refiere Foucault. Asimismo, por la constante deconstrucción de las palabras y las formas de administrar el poder de la palabra y el lenguaje en la educación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB