Power frictions in intercultural education: reading, writing and orality in ICTs
Fricciones de poder en la educación intercultural: lectura, escritura y oralidad en las TIC
Author
Vaca, Claudia
Full text
http://encrucijadaamericana.uahurtado.cl/index.php/ea/article/view/16310.53689/ea.v12i2.163
Abstract
Lectura y escrituraThis essay aims to make an approximation between interculturality, ICTs and reading, based on the category of reading ethos (Vaca, 2018), the contributions of Michele Petit's anthropology of reading (2012), Lahire's sociology of reading (1989) and Barthe’s approach from the field of semiotics (1993). The article’s objective is to propose a debate in the area of studies on reading as an intercultural process that transcends the virtual space created by ICTs, and is installed in the educational system’s power grids (Foucault, 2014), which enables us to approach the challenges of the educational system with regard to the two educational competences for the 21st century: Intercultural Communication and Digital Literacy. The question we seek to answer is: what is the relationship between reading, writing and cultural diversity in the learning processes that are mediated today by Information and Communication Technologies? Possible answers are based on reading mediation (Petit, 2011; Ferreiro, 2005), the reader’s identity in public libraries (Quiróz and Ábrego, 2020) and the sociology of reading (Bourdieu, 1984; Lahire, 1999) and the reading ethos understood as an instance for the transformation of habits and awareness of the transformation of the inhabitant/reader and the book in terms of material support. The work methodology was thematic exploratory and criticalreflexive, based on documentary analysis. The result was the description of a relationship of power and frictions between educational interculturality, writing and reading; this relationship enables the trying out of dialogues and possible new indicators in reading and writing assessments, with an intercultural perspective in a technologized context. Este artículo hace una aproximación entre la interculturalidad, las TIC y la lectura, desde la categoría de ethos lector (Vaca, 2018), los aportes de la antropología de la lectura de Michele Petit (2012), la sociología de la lectura de Lahire (1989) y los planteamientos desde la semiótica de Barthes (1993). El objetivo del artículo es proponer un debate en el ámbito de los estudios sobre la lectura como un proceso intercultural que trasciende al espacio virtual desde las TIC, y está instalado en las mallas de poder del sistema educativo (Foucault, 2014), que nos permita aproximarnos a los retos del sistema educativo, en relación a las dos competencias educativas para el siglo XXI: Comunicación intercultural y Alfabetización digital. La pregunta que se busca responder es: ¿cuál es la relación entre la lectura, la escritura y la diversidad cultural en los procesos de aprendizaje que hoy están intermediados por las Tecnologías de Información y Comunicación? Se hilvanan posibles respuestas desde la mediación lectora (Petit, 2011; Ferreiro, 2005), la identidad del lector en bibliotecas públicas (Quiróz y Ábrego, 2020) y la sociología de la lectura (Bourdieu, 1984; Lahire, 1999) y el ethos lector entendido como una instancia para la transformación de hábitos y toma de conciencia de las transformaciones del lector habitante y el libro en cuanto a soporte material. La metodología del trabajo fue exploratoria temática y crítico-reflexiva, con base en el análisis documental. El resultado fue la descripción de una relación de poder y fricciones entre la interculturalidad educativa, la escritura y la lectura; dicha relación permite ensayar nuevos debates, diálogos y posibles nuevos indicadores en las evaluaciones sobre lectura y escritura, con perspectiva intercultural en contexto tecnologizado.