How do we read a hypertextual text ? : an exploration about reading digital literature
¿Cómo leemos un texto hipertextual?: una exploración de la lectura de literatura digital
Author
Gainza, Carolina
Domínguez Jeria, Paloma
Abstract
The aim of this paper is to identify characteristics of reading in the digital medium. We choose digital literature as a place where we can explore this reading experience, because we consider that its reading can be compared to the practice of reading in other digital spaces. To study this phenomenon, we developed an instrument called reading experience log that was filled out by 45 freshman literature students. The participants portrayed their reading experiences before, during and after reading the hypernovel Pentagonal: incluidos tú y yo by Chilean writer Carlos Labbé. As a result, we identified four key categories to understand this reading practice: hypertextuality, materiality, genre and the role of the reader. This study allowed us to verify the strengths and weaknesses of the instrument and to establish hypotheses about digital reading that can be explored in future research in the area. La literatura digital es un tipo de escritura concebida para ser leída en la pantalla de un dispositivo electrónico. Esto conlleva no solo una amplitud en las posibilidades de la creación, sino que también analizar la práctica de su lectura puede permitirnos identificar características vinculadas a la lectura en digital. Para estudiar este fenómeno, 45 estudiantes de primer año de literatura desarrollaron una bitácora de experiencia lectora. Los participantes plasmaron su experiencia lectora antes, durante y después de Pentagonal: incluidos tú y yo del escritor Carlos Labbé. Pudimos identificar cuatro categorías fundamentales: la hipertextualidad, la materialidad, el género y el rol del lector. Este estudio nos permitió verificar las fortalezas y debilidades de la bitácora y establecer hipótesis para futuras investigaciones sobre la lectura en digital.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion
Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83 -
The role of technological infrastructure in relation to the digital divide and the digital literacy in hundred educational institutions of Colombia.
Sánchez, Luis; Reyes, Ana María; Ortiz, Diana; Olarte, Fredy. Calidad en la Educación; Nº 47 (2017): Revista Calidad en la Educación; 112-144 -
From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology
Castañeda Arredondo, Erika Cecilia. Diseña; Núm. 15 (2019): Estética en la interacción; 70-93