From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology
Del diseño de la interfaz gráfica a la configuración de un objeto digital. Materialidad y ontología digital
Author
Castañeda Arredondo, Erika Cecilia
Abstract
This article addresses the graphical interface as an array of digital objects that are structured in a matrix. This matrix is characterized by a particular materiality, not necessarily technical or symbolic, but one that stresses the condition of the natural and the technical objects, generating digital objects, which have long been problematized in the literature on digital ontology. The progression of the arguments, supported by literature on digital materiality, will depart from the problematization of the digital objects to locate the ways in which the matrix enables these objects in a process of flow and transformation. The intention is to stay apart from the conception of the interface as a surface for mediation in order to understand it as a 'matrix of digital objects'. However, this article does not seek to refute the idea of the graphical interface as a mediation surface; instead, the intention is to address it as an arrangement of objects that can be configured under the consideration of a digital materiality. This is achieved by commenting on two assumptions that I understand as depicts: the metaphorical trap, that is, the idea that designing interfaces implies configuring metaphors; and the behavioral trap, that is, the idea that to know the behavior of the user is sufficient to carry out the design of graphical interfaces.
En este artículo abordaré la interfaz gráfica como un arreglo de objetos digitales que se encuentran estructurados en una matriz. Esta matriz se caracteriza por una materialidad que no es necesariamente técnica o simbólica, sino que tensiona la condición de los objetos naturales y los técnicos, generando objetos digitales, mismos que han sido largamente problematizados en la literatura sobre ontología digital. La progresión de mis argumentos, apoyada en literatura sobre materialidad digital, partirá de esta problematización para ubicar los modos en que dicha matriz habilita a estos objetos en un proceso de flujo y transformación. Mi intención es apartarme de la concepción de la interfaz como superficie para la mediación para entenderla como una “matriz de objetos digitales”. No obstante, este artículo no busca refutar la idea de interfaz como superficie de mediación, sino abordarla como un ensamblaje de objetos que pueden ser configurados a partir de una reflexión sobre la materialidad digital. Ello, comentando dos presupuestos que asumo como estratagemas o artificios: la trampa metafórica, es decir, la idea de que diseñar interfaces implica configurar metáforas; y la trampa conductual, esto es, la idea de que es suficiente conocer el comportamiento del usuario para diseñar interfaces gráficas.
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