• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item

The Principle of the Autonomy of the University as Decentered Democratic Autonomy: Historical and Philosophical Backgrounds of the Ethical and Political Evolution of this Concept

El principio de autonomía universitaria como autonomía democrática-descentrada: Antecedentes histórico-filosóficos de la evolución ético-política de su concepto

Author
Jaramillo R., Mónica Marcela

Full text
https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/292
Abstract
This article begins with the analysis of some of the main structural aspects of the crisis of the Latin American university; crisis caused by the increasing processes of its neoliberalization and by the premise according to which if the practice of the university´s autonomy is the only way we can face neoliberalism, the slippery aspect of the concept would need to be semantically reconfigured. Then, the article presents a broad analysis of the origin, and historical and philosophical development of the idea of autonomy. Afterwards, the text analyzes the way in which such a concept was historically established by the classic German thinkers. To conclude the article presents the possible challenges of the public university, as a democratically autonomous and de-centered university, facing the possibility of selfinstitutionalizing a new project of society, both at the regional and national level.
 
El presente artículo parte del análisis de algunos de los principales factores estructurales de la crisis de la universidad latinoamericana, por efectos de su creciente neoliberalización, así como de la premisa de que si es solo a través del ejercicio de la autonomía universitaria que podemos enfrentarla, el carácter resbaladizo del concepto precisaría de una reconfiguración semántica. Para lo cual se hace un amplio análisis del origen y desarrollo histórico filosófico de la idea de autonomía, para pasar luego a examinar el modo en que dicho concepto fue históricamente consagrado por los pensadores clásicos alemanes y, a modo de conclusión, de cuáles podrían ser los desafíos de la universidad pública, como universidad democráticamente autónoma y descentrada, frente a la posibilidad de autoinstitución de un nuevo proyecto de sociedad, en los planos nacional y regional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB