• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item

Ximena Rivera: The Grammar of Suspension or the Reasoned Disorder of the Senses

Ximena Rivera: la gramática de la suspensión o el desorden razonado de los sentidos

Author
Nadia, Prado

Full text
https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/557
Abstract
The following paper is a reading of Obra Completa by Ximena Rivera. The reading will reflect upon what it means to be tangled in the modulations that her writing oozes, its solitary fondness, away from a diction of belonging that expresses as a being-with (mitsein), which differs from itself and the longing of identity that disturbs her and writes this imbalance. The altered being in Ximena Rivera’s poetry shivers, it’s a critic of its own trade, carrying a lucid intensity sustained by its fragility and by an emphatic to be who one is. It’s the I, as words, who dialogues with her (im)potency and dissents with herself. Her  resistance is not to resist. This uncanniness and disagreement of the space she inhabits is inscribed in her flesh and in her writing. There is a sense of not being something anymore, so as to be tangled in modulations, in the unpowerness of thinking, in defenselessness, in the memory that goes astray, in the blood that forgets the blood and sets aside. Subjectivity is disturbed, it dissolves, and that unpower, that impotency of not being able to think, is poetized.
 
Este artículo es una lectura de la Obra completa de Ximena Rivera, en que se reflexiona acerca del ser entre modulaciones que exuda su escritura, su afición solitaria, lejos de la dicción de la pertenencia, que manifiesta un ser-con, que difiere de sí mismo, del deseo de identidad que la incomoda y que escribe desde ese desajuste. El sujeto alterado en la poesía de Rivera se estremece y es crítico con su oficio, que graba una intensidad lúcida, sostenida en su  fragilidad y en un enfático ser quien es. Es un yo, como su palabra, que dialoga con su (im)potencia y en disenso consigo misma. Su resistencia es ya no resistir. Esta extrañeza con el espacio que habita se inscribe en su carne y en su escritura. Se deja de ser algo, para ser entre modulaciones, en el impoder mismo de pensar, en la indefensión, en la memoria que extravía, en la sangre que olvida la sangre y aparta. La subjetividad se incomoda, se disuelve y ese impoder, esa impotencia de ya no poder pensar se poetiza.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB