El Mall Plaza: su página web y arquitectura como espacios de fantasma
Author
Venegas Ahumada, Cristian
Abstract
The aim of the research is to describe the architecture and the webpage of The Mall Plaza, seeing them as structured spaces made of fantasy and the ideological fantasy of a subject within the consumption sociology. There is an assignment to the theory of psychoanalysis from Jacques Lacan and the contribution of Slavoj �i�ek. Methodology is based on a structural-hermaneutical analysis of discourse. The corpus includes 13 photos and two discourses taken from its webpage. As conclusion, the architecture and the Webpage of the Mall Plaza are spaces given for a Capitalist Discourse that promotes a position of desire in the subject, which a fantasy structures a �reality of the virtual� for an iconofagic consumer which consumes the webpage and/or the architecture of the mall as a effect of ideological fantasy and where the freedom of consumption means slavery of enjoyment. El objetivo de la investigación es describir la arquitectura y la página web del Mall Plaza como espacios estructurados por el fantasma y la fantasía ideológica de un sujeto en la sociedad de consumo. Existe una adscripción a la teoría psicoanalítica de Jacques Lacan y los aportes de Slavoj �i�ek. La metodología se basa en un análisis de discurso estructural hermenéutico. El corpus contiene 13 fotografías y dos discursos tomados desde su página web. Como conclusión, la arquitectura y la página web del Mall Plaza son espacios para un Discurso Capitalista que promueve una posición de deseo en el sujeto, cuyo fantasma estructura una �realidad de lo virtual� para un/a consumidor/a iconofágico/a que se consume en el espacio web y/o arquitectónico del mall como efecto de la fantasía ideológica, donde la libertad de consumo es esclavitud al goce