Show simple item record

dc.creatorSilva Echeto, Víctor
dc.date2022-08-03
dc.date.accessioned2022-12-05T14:51:35Z
dc.date.available2022-12-05T14:51:35Z
dc.identifierhttps://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/685
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/218149
dc.descriptionThe aesthetic turn of the artwork is due mainly to Kant and Hegel. In this context, the concept of visual image emerges, trapping the art in aesthetic networks. Modernity, at that time, reaches full maturity and enables a shift in philosophy, Western, aestheticization that reason. Radicalized the rotation, the so-called poststructuralism, is Vilèm Flusser, who, from their nomadic and indiscipline, poses a radical critique of Hegelian thought from �technical image� as �praise of superficiality� or, in our view, �theory of the screen�. The intermediate and beyond critical approaches in crisis, deconstructive, mainly in the case of Derrida, destabilize and stress, the aesthetics, from the margins (párergon) and the question of �truth� of the visual. The postestética both Badiou and Rancière in, he asks in one case (Badiou) as unaesthetic and in the other (Rancière), for the distribution of the sensible. This text analyzes from the critique of aesthetics, both Kant and Hegel, visual turn on Flusser, deconstruction and the rotation of the so-called postalthusserianos (Badiou and Rancière), and the implication of the image technique, from the superficial and deep, to delineate the outlines of a theory of the screen.en-US
dc.descriptionEl giro estético de la ilustración se debe, fundamentalmente, a Kant y a Hegel. En ese contexto, el concepto de imagen visual emerge, atrapando al arte en las redes estéticas. La modernidad, en esa época, adquiere toda su madurez y habilita un giro, en la filosofía, occidental, que estetiza la razón. Radicalizado el giro, en el llamado postestructuralismo, es Vilém Flusser, quien, desde su nomadismo e indisciplinamiento, plantea una radical crítica al pensamiento hegeliano, desde �la imagen técnica� como �elogio de la superficialidad�, o, en nuestro parecer, �teoría de la pantalla�. Los intermedios y posteriores, planteamientos críticos en crisis, deconstructivos, fundamentalmente, en el caso de Derrida, desestabilizan y tensionan, el planteamiento estético, desde los márgenes (párergon) y la interrogante por �la verdad� de lo visual. La postestética, tanto en Badiou como en Rancière, se pregunta en un caso (Badiou) por lo inestético y, en el otro (Rancière), por el reparto de lo sensible. El presente texto, analiza, desde la crítica a la estética, tanto en Kant como en Hegel, el giro visual en Flusser, la deconstrucción y el giro de los llamados postalthusserianos (Badiou y Rancière), y la implicancia de la imagen técnica que, desde lo superficial y lo profundo, permiten delinear los trazos de una teoría de la pantalla.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Playa Ancha, Valparaíso, Chilees-ES
dc.relationhttps://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/685/829
dc.sourceRevista F@ro; Vol. 1 No. 13 (2011): F@ro 13en-US
dc.sourceRevista F@ro; Vol. 1 Núm. 13 (2011): F@ro 13es-ES
dc.source0718-4018
dc.source0718-2023
dc.titleVilèm Flusser: crítica estética e imagen tecno-visuales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record