Mujeres encorsetadas, mujeres controladas: bioestética y control social bajo el sueño americano en la ficción audiovisual
Author
Cabezuelo Lorenzo, Francisco
Abstract
Taking as basis the concepts of biotype and biopower and considering a benchmark the theories created by Michel Foucalt, this study analyses the reconstruction of beauty models and female biotypes portrayed on the successful American film drama �Mad Men'. These portraits are considered oppressive by some feminist authors. This analyses also focuses on typical American models of beauty during such a specific period of History as the fifties and sixties. Models represented in the first season of the series are a portrait of the society of those years. This world-acclaimed and winning film bases its pillars on historical genuineness and its great visual style. Loyal to an epoch and a style, the series portrays perfectly the aesthetic models of a classic image of the United States, in where the American dream was born and it grow up. The film drama has become a symbol of the maximum height of the consumer society. Partiendo de los conceptos de biotipo y biopoder, y tomando a Michel Foucalt como teórico principal, este estudio analiza la reconstrucción de los modelos de belleza y biotipos femeninos, considerados por algunas autoras como opresivos, y que son retratados en la exitosa serie actual de ficción norteamericana �Mad Men'. Del mismo modo, el análisis se centra en los modelos de belleza típicamente norteamericanos de los años cincuenta y sesenta, tal y como se muestran en la primera temporada de la producción de televisión norteamericana, una serie mundialmente aclamada y premiada, sobre todo por su autenticidad histórica y su estilo visual. Fiel a una época y a un estilo, la serie retrata perfectamente los modelos estéticos de la América en la que se fraguó el sueño americano, símbolo del máximo esplendor de la sociedad de consumo.