• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item

Graphic Design in Brazil and Argentina in the 1950s

El diseño gráfico en Brasil y Argentina en los años 50

Author
da Costa Braga, Marcos

Devalle, Verónica

Full text
https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/68454
10.5354/0719-837X.2022.68454
Abstract
The 1950s were marked by development policies and increased urbanization and industrialization in Brazil and Argentina. During that period, design began to be regarded as a profession, and modernist ideas greatly influenced a professional field gradually occupied by practitioners with different kinds of training and different conceptions of graphic design. Between the late 1950s and early 1960s, the institutionalization of design education was shaped by the modernist influence of the International Typographic Style, also known as Swiss Style. In this context, the paper analyses the institutions that encouraged these processes, as well as the schools of thought that helped to consolidate a modernist conception of graphic design in Brazil and Argentina. More particularly, the paper examines how the modern ideology was interpreted in peripheral societies that at the time were semi-industrialized, drawing parallels between the design scene in two neighboring South American countries.
 
La década de 1950 estuvo marcada por las políticas de desarrollo y el aumento de la urbanización y la industrialización tanto en Brasil como en Argentina. En esa época el Diseño comenzó a considerarse una profesión y las influencias modernistas se intensificaron en un campo gráfico ocupado por profesionales con diferentes tipos de formación y diferentes concepciones de la actividad del Diseño gráfico. Sin embargo, la institucionalización de la enseñanza del Diseño entre finales de los años 50 y principios de los 60 estuvo marcada por la influencia modernista de la escuela internacional de Diseño tipográfico suizo/alemana.En ese contexto, interesa tomar como objeto de análisis a las instituciones que impulsaron esos procesos, como también a las corrientes de pensamiento que consolidaron una concepción modernista del Diseño gráfico en Brasil y Argentina. Más particularmente, preguntarse cómo fue leído el ideario moderno en sociedades periféricas y, para aquel entonces, semi industrializadas. El texto pretende establecer paralelismos sobre este escenario en los dos países vecinos y sudamericanos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB