Flora tipográfica catalana, 1930-1960
Flora tipográfica catalana, 1930-1960
Author
Moret Viñals, Oriol
Abstract
This paper focuses on three figures of the Catalan graphic scene in mid-20th century: Enric Crous Vidal, Ricard Giralt Miracle and Joan Trochut Blanchard. Of different background, training and impact, they all were associated—to a greater or lesser extent—with the ‘Graphie latine’, a response to the modernist typography canon from Central Europe that would be led by the ‘Swiss school’.The three authors show different ways of handling the expressive power of typography—which, in those years, witnessed the gradual decline of letterpress and the steady rise of offset litho. Two of them (Crous, Trochut) follow a path where modulation and formal proposition render graphic solutions of high complexity, but feasible within modernity. Giralt’s pro- posals, on the other hand, are closer to form than to modulation. Este artículo se centra en tres personajes del entorno gráfico catalán de mediados del siglo xx: Enric Crous Vidal, Ricard Giralt Miracle, y Joan Trochut Blanchard. De distinta formación, tradición y repercusión, se asocian, en grado variable, a la «Grafía latina», respuesta al canon cen- troeuropeo de modernidad tipográfica que liderará la «escuela suiza». Los tres autores señalan líneas diferentes para desarrollar la capacidad expresiva de la tipografía, que, en aquellos años, presenciará la desapari- ción progresiva del plomo frente a la litografía-ófset. Dos de ellos (Crous, Trochut) eligen un camino donde la modulación y la propuesta formal apuntan hacia soluciones gráficas complejas, pero posibles dentro de la modernidad. Giralt, por su parte, cursa por derroteros más cercanos a la forma que a la modulación.