Show simple item record

dc.creatorDiaz Rosaenz, Micaela
dc.date2022-01-12
dc.date.accessioned2022-12-29T19:05:25Z
dc.date.available2022-12-29T19:05:25Z
dc.identifierhttps://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/105
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219017
dc.descriptionMany governments that began in the new millennium redefined the neoliberal conception of citizenship towards one mainly based on economic participation and access to goods and services of historically excluded sectors. Focusing on the Argentine case during the Kirchnerist governments and the Brazilian administration of the Worker's Party (both 2003-2015), this paper discusses the revalorization of consumption promoted “top-down” based on the content analysis of presidential speeches. It aims to  identify  how the presidential speeches discursively reconciled the spheres of consumption and citizenship -which frequently appear as antagonistic in sociological theory-, in a context where the increase in consumption and the expansion of the market were presented as the main economic growth strategy and as social inclusion policy.en-US
dc.descriptionMuchos de los gobiernos iniciados en el nuevo mileno redefinieron la concepción neoliberal de ciudadanía hacia una pensada principalmente a partir de la participación económica y del acceso a bienes y servicios de consumo de los sectores históricamente excluidos.  Centrándose en el caso argentino durante los gobiernos Kirchneristas y el brasileño bajo la administración del Partido de los Trabajadores (ambos 2003-2015), este trabajo analiza la revalorización del consumo impulsado “desde arriba” a partir del análisis de contenido de los discursos presidenciales. Se pregunta cómo conciliaron discursivamente las esferas del consumo y de la ciudadanía -que frecuentemente aparecen como antagónicas desde la teoría sociológica-, en un contexto donde el aumento del consumo y la expansión del mercado interno se presentó como la principal estrategia de crecimiento económico y como política de inclusión social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherCarrera de Sociología de la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Centrales-ES
dc.relationhttps://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/105/177
dc.relationhttps://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/105/186
dc.rightsDerechos de autor 2021 Micaela Diaz Rosaenzes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Central de Sociología; Vol. 12 Núm. 12 (2021): Revista Central de Sociología nº12; 50-77es-ES
dc.source2735-7058
dc.source0718-4379
dc.subjectgoods and services marketen-US
dc.subjectpolitical narrativesen-US
dc.subjecteconomic participationen-US
dc.subjectmercado de bienes y servicioses-ES
dc.subjectnarrativas políticases-ES
dc.subjectparticipación económicaes-ES
dc.titleConciliando las esferas del consumo y la ciudadanía: análisis a partir de los discursos presidenciales de Argentina y Brasil (2003-2015)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record