• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

Freedom: the evolution of a concept through two songs of Chilean poetic-musical production

Libertad: el devenir de un concepto a través de dos canciones de la producción poético-musical chilena

Author
Cáceres Mora, Gonzalo Sebastián

Full text
http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2358
10.25074/actos.v4i8.2358
Abstract
Freedom continues to be present as a fundamental principle in current societies, understood in the Chilean political-cultural context as a right inherited from liberal currents through the emancipation of Latin American independence movements. Thus, both liberal democracy and neoliberal ideological doctrine have placed it at the center of their discourse. The purpose of this article is to analyze the problematic treatment of freedom in two songs of Chilean poetic-musical production from the perspective of its social representation: "Yo canto la diferencia", a song by Violeta Parra from 1960, which appeared on the album Toda Violeta Parra. El folklore de Chile Vol. VIII (1961), and "Las llamas de la impotencia", a song by Nano Stern from the album Las Torres de Sal (2011). Both productions are understood to be situated within the tradition of the Nueva Canción Chilena. Specifically, the problem of freedom in Chile is approached from a recent social and historical perspective, to move towards a conceptual framework that allows us to see the contradiction between social reality and the denial of this concept in the analysis of these productions.
 
Entendiendo a la libertad como un concepto heredado de las corrientes liberales a través de la emancipación propia de los independentismos latinoamericanos, tanto la democracia liberal vigente -el simulacro de la democracia representativa-, como la doctrina ideológica neoliberal la ha puesto en el centro de su discurso. El propósito de este artículo es analizar cómo se reflexiona este devenir del concepto a través de su representación social en dos canciones de la producción poético-musical chilena que se encuentran en el marco referencial de la Nueva Canción Chilena: por un lado, “Yo canto la diferencia” canción de Violeta Parra, de 1960 y aparecida en el disco Toda Violeta Parra. El folklore de chile Vol. VIII (1961), y “Las llamas de la impotencia”, canción de Nano Stern del disco Las Torres de Sal (2011).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB