Show simple item record

Volición en gestantes hospitalizadas en alto riesgo obstétrico frente a la estimulación prenatal

dc.creatorDevia, Stephanie
dc.creatorOrdoñez, Andrea
dc.date2022-12-23
dc.date.accessioned2023-01-03T18:14:49Z
dc.date.available2023-01-03T18:14:49Z
dc.identifierhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/57263
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219307
dc.descriptionIntroduction: Volition is the motivation for “doing” arises from internal characteristics and the external environment where the individual is, can be affected in situations of change, impacting on the performance and adaptation of the person to the new context. Objective: To characterize the volition of a group of pregnant women at high obstetric risk in front of an educational activity of prenatal stimulation. Materials and Methods: Observational, descriptive, cross-sectional study with 40 pregnant women. For the collection of information, the Volitive Questionnaire V / Q was used, the data were analyzed through Stata 13, expressed in measures of central tendency, dispersion, absolute and relative frequencies. Results: The pregnant women are in an initial state of exploration, reason why motivation was evidenced when participating in the teaching of prenatal stimulation. Conclusion: The teaching of prenatal stimulation is a significant activity that promotes component volition in high-risk hospitalized pregnant women, allows hospitalization to be experienced in a different way, counteracting the clinical symptomatology that is suffered.en-US
dc.descriptionIntroducción: La volición es la motivación por “el hacer” surge de las características internas y del ambiente externo donde se encuentre el individuo, esta puede verse afectada frente a situaciones de cambio, repercutiendo en el desempeño y la adaptación de la persona al nuevo contexto. Objetivo: Caracterizar la volición de un grupo de gestantes en alto riesgo obstétrico frente a una actividad educativa de estimulación prenatal. Materiales y Métodos: Estudio observacional, descriptivo, transversal con 40 gestantes. Para la recolección de información se utilizó el Cuestionario Volitivo V/Q, los datos fueron analizados a través de Stata 13, expresados en medidas de tendencia central, dispersión, frecuencias absolutas y relativas. Resultados: Las gestantes están en un estado inicial de exploración, por lo que se evidenció motivación al participar de la enseñanza de estimulación prenatal. Conclusión: La enseñanza de estimulación prenatal es una actividad significativa que promueve la volición en gestantes hospitalizadas de alto riesgo, permite vivenciar la hospitalización de una forma distinta contrarrestando la sintomatología clínica que se padece.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicinaes-ES
dc.relationhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/57263/71931
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Chilena de Terapia Ocupacionales-ES
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 23 Núm. 2 (2022): Diciembrees-ES
dc.sourceRevue Chilien d'ergothérapie; Vol. 23 No. 2 (2022): Diciembrefr-CA
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; v. 23 n. 2 (2022): Diciembrept-BR
dc.source0719-5346
dc.source0717-6767
dc.titleVolition in hospitalized pregnant women at high obstetric risk against prenatal stimulationen-US
dc.titleVolición en gestantes hospitalizadas en alto riesgo obstétrico frente a la estimulación prenatales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record