Pedagogical devices for initiation to the architectural design
Dispositivos pedagógicos de iniciación al proyecto arquitectónico
Author
Lee Camacho, José Ignacio
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/6790910.5354/0719-5427.2022.67909
Abstract
The article is inscribed within the debate on: how to initiate the learning of architecture, specifically, what kind of exercises to use at the beginning of the first architecture design studio? As a starting point, three approaches are distinguished in this debate. On the one hand, teachers who use projects from the beginning. Here, the tendency is to reproduce or simulate the architect's professional practice through exercises that include all the variables that characterize an architectural work: the program, the function, the structure, the technique and the relationships between these components. On the other hand, teachers who consider that, before starting the practice of the architectural design, students mustunderstand and manage a series of basic principles of design and visual composition common to several artistic and project disciplines. In this case, architectural design learning begins with two-dimensional and three-dimensional composition exercises characteristic of Basic Design courses. The article studies a third possibility already explored in a fragmentary way in certain teaching practices in recent years andwhich has not been thoroughly investigated so far. These are exercises that distance themselves from the architect's traditional activity without deriving exclusively in visual composition tasks. El artículo se inscribe dentro del debate acerca de ¿cómo iniciar el aprendizaje de la arquitectura?, específicamente, ¿qué tipo de ejercicios utilizar al inicio del primer curso de proyectos? Como punto de partida, se distinguen tres enfoques: en el primero los profesores que utilizan proyectos desde el inicio. Aquí, se tiende a reproducir o simular la práctica profesional del arquitecto mediante ejercicios que comprenden todas las variables que caracterizan a una obra arquitectónica: el programa, la función, la estructura, la técnica y las relaciones entre estos componentes; mientras que en el segundo los profesores que consideran que, antes de iniciar la práctica del proyecto, los estudiantes deben comprender y manejar una serie de principios básicos de diseño y composición visual comunes a varias disciplinas artísticas y proyectuales. En este caso, el aprendizaje de proyectos inicia con ejercicios de composición bidimensional y tridimensional característicos de los cursos de Basic Design. El artículo estudia una tercera posibilidad ya explorada de modo fragmentario en ciertas prácticas docentes en los últimos años y que hasta ahora no ha sido investigada a fondo. Se trata de ejercicios que se distancian de la actividad tradicional del arquitecto sin derivar exclusivamente en tareas de composición visual.