Some marital relations between architecture and art
Algunas relaciones conyugales entre la arquitectura y el arte
Author
Parra-Bañón, José Joaquín
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/6807310.5354/0719-5427.2022.68073
Abstract
With the purpose of putting in modest evidence and analyzing some of the most intense, productive and current relationships between architecture and certain artistic manifestations, a series of eight exemplary cases is selected in which the classic limits between the different disciplines dissipate. In Donald Judd's work, every plastic piece is at the same time object and building, space and atmosphere. The Chilean Glass House, pregnant with Daniella Tobar, makes the room transparent and transforms it into a stage: it turns hermit life into a show. Guatemalan architecture student Rogelia Cruz incorporates violence into the protest action of places: she inoculates politics into architecture intravenously. The destroyer architect Mohamed Atta, with his terrorist procedures, supplies arguments to war and materials and images to art. Nenrod, the ideologue of the Tower of Babel, emerges from the past demanding that the words of Genesis that define it transcend in figures, in forms, in architectural appearances. Lara Almacegui documents, as Kafka and Matta-Clark already did, the process of decomposition and disappearance of a house in Otwock, and Soledad Sevilla returns the memory of her patio looted to a castle in Vélez Blanco. Con el propósito de poner en púdica evidencia y analizar algunas de las relaciones más intensas, prolíficas y vigentes entre la arquitectura y ciertas manifestaciones artísticas, se selecciona una serie de ocho casos ejemplares en los que los límites clásicos entre las distintas disciplinas se disipan. En la obra de Donald Judd toda pieza plástica es al mismo tiempo artefacto y edificio, espacio y atmósfera. La Casa de vidrio chilena, grávida de Daniella Tobar, transparenta la habitación y la transforma en escenario: convierte la vida ermitaña en espectáculo. La estudiante de arquitectura guatemalteca Rogelia Cruz incorpora a la acción reivindicativa de los lugares la violencia: inocula la política a la arquitectura por vía intravenosa. El arquitecto destructor Mohamed Atta, con sus procedimientos terroristas, le suministra argumentos a la guerra y materiales e imágenes al arte. Nenrod, el ideólogo de la Torre de Babel, emerge del pasado exigiendo que las palabras del Génesis que la definen trasciendan en figuras, en formas, en apariencias arquitectónicas. Lara Almacegui documenta, como ya hicieran Kafka y Matta-Clark, el proceso de descomposición y desaparición de una casa en Otwock, y Soledad Sevilla le devuelve la memoria de su patio expoliado a una fortaleza en Vélez Blanco.