Political and economic power in local television: institutional mediation in Chilean regional channels
Poder político y económico en la televisión local: mediación institucional en canales regionales chilenos
Author
Rodríguez-Malebrán, Carolina
Mohammadi, Leila
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/6703910.5354/0719-1529.2022.67039
Abstract
Local television, also called proximity television, promotes democratic and participatory communication that makes local territories visible and gives value to the local, communal or regional identity. This article analyzes the relationship between the institutional mediations of local television and the production of proximity content and identifies successes and threats. We conducted in-depth interviews with producers of local television in Coquimbo Region (Chile), which includes urban and rural populations, with cities that are difficult to access geographically and far from the political center, both regional and capital. The results show that the municipalities are the institutions that are most closely and frequently linked with local television channels, since they are media used to broadcast public initiatives of all kinds, but they also put on screen the voice of the authorities, weakening -on some occasions - Information independence and pluralism. La televisión local, también denominada de proximidad, está llamada a promover una comunicación democrática y participativa que visibilice los territorios locales y ponga en valor la identidad local, comunal o regional. El artículo analiza la relación entre las mediaciones institucionales de la televisión local y la producción de contenidos de proximidad e identifica aciertos y amenazas. Realizamos entrevistas en profundidad a productores de televisoras locales de la Región de Coquimbo (Chile), zona que contempla población urbana y rural, con ciudades de difícil acceso geográfico y alejadas del centro político tanto regional como capitalino. Los resultados demuestran que las municipalidades son las instituciones que se vinculan más estrecha y frecuentemente con las televisoras locales, ya que son medios utilizados para difundir iniciativas públicas de todo tipo, pero también ponen en pantalla la voz de las autoridades, debilitando —en algunas ocasiones— la independencia y el pluralismo informativo.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Transformations of Guatemalan television (1986-2017): From analog to multiplatform television
Lucas-Cajas, Cicibel. Comunicación y Medios; Núm. 36 (2017): Monográfico: Imaginario Catastrófico; 140-153 -
Transformations of Guatemalan television (1986-2017): From analog to multiplatform television
Lucas-Cajas, Cicibel. Comunicación y Medios; No. 36 (2017): Monográfico: Imaginario Catastrófico; 140-153 -
Television, diversity and cultural hegemony: A comparative study of the dominant ethnic stereotypes in the television systems of Chile and France
Amigo, Bernardo; Bravo, María Cecilia; Sécail, Claire; Lefébure, Pierre; Borrell, Alexandre. Cuadernos.info; No. 39 (2016): Dossier: Comunicación y género: viejos problemas, nuevos desafíos; 151-164