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SCIENCE AS RADICAL KNOWLEDGE

dc.creatorMunévar, Gonzalo
dc.date2018-03-24
dc.date.accessioned2023-01-09T03:12:04Z
dc.date.available2023-01-09T03:12:04Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/89
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219568
dc.descriptionThe view that science is typically a cumulative, progressive process, as suggested by some historians of science and some scientific realists, is undermined both by history and by evolutionary considerations about the nature of science. The attempts to use evolutionary biology to portray scientific development as continuous are based on unfortunate analogies to the evolu- tion of life. A proper application of evolutionary biology, in combination with neuroscience, defeats the case for the realism in question and leads to the realization that science is not only open to radical transformation, as history indicates, but that it should be so. Non-evolutionary approaches for the historical continuity of science, such as Lakatos’, do not fare much better. As I will argue, science is a radical form of knowledge.en-US
dc.descriptionLa visión de que la ciencia es típicamente un proceso acumulativo y progresivo, como lo sugieren algunos historiadores de la ciencia y algunos realistas científicos, está minada tanto por la historia como por consideraciones evolutivas sobre la natura- leza de la ciencia. Los intentos de utilizar la biología evolutiva para retratar el desarrollo científico como continuo se basan en desafortunadas analogías con la evolución de la vida. Una aplicación adecuada de la biología evolutiva, en combinación con la neurociencia, derrota el caso del realismo en cuestión y conduce a la comprensión de que la ciencia no solo está abierta a la transformación radical, como lo indica la historia, sino que debería ser así. Los enfoques no evolutivos para la continuidad histó- rica de la ciencia, como el de Lakatos, no tienen mejor suerte. Como discutiré, la ciencia es una forma radical de conocimiento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/89/89
dc.rightsDerechos de autor 2019 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicologíaes-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 13 No 41 (2018)en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 13 Núm. 41 (2018)es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleLA CIENCIA COMO CONOCIMIENTO RADICALen-US
dc.titleSCIENCE AS RADICAL KNOWLEDGEes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetexten-US
dc.typetextoes-ES


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