Horizons of social intervention with migrant children in Chile
Horizontes de la intervención social con infancia migrante en Chile
Author
Pavez-Soto, Iskra
Galaz Valderrama, Caterine
Poblete-Godoy, Daniela
Acuña, Valeria
Sepúlveda, Natalia
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/40310.51188/rrts.num23.403
Abstract
The aim of this article is to reflect on the paradigms underlying social intervention with migrant children and their families. In particular, the model of marital/parental competences and the notion of neglect are analyzed, as well as the risks of attributing causality to individual factors and a culturalist emphasis, over social and structural categories. Using a qualitative methodology, interviews were conducted with professionals and volunteers from public institutions and non-governmental organizations (NGOs) in the Metropolitan Region. It is concluded that social intervention is generally based on the vision of the deficit of the intervened subjects, especially if they are located in multiple axes of inequality; while the intervening person emerges as a subject who possesses expert knowledge. It is recommended that the resources of migrant children and their families be strengthened, while public policies correct the structural disadvantages. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre los paradigmas que subyacen en la intervención psicosocial con la infancia migrante y su familia. Se analiza en particular el modelo de competencias marentales/parentales y la noción de negligencia, así como los riesgos de atribuir causalidad a factores individuales y a un énfasis culturalista, por sobre las categorías sociales y estructurales. Mediante una metodología cualitativa, se entrevistó a profesionales y voluntariado de instituciones públicas y organizaciones no gubernamentales (ONG) de la Región Metropolitana. Se concluye que la intervención social generalmente está fundada en la visión del déficit de los sujetos intervenidos, en especial, si están situados en múltiples ejes de desigualdad; mientras que la persona interventora emerge como un sujeto que posee un saber experto. Se recomienda potenciar los recursos propios de la niñez migrante y sus familias, al tiempo, que las políticas públicas corrigen las desventajas estructurales.