Show simple item record

Horizontes de la intervención social con infancia migrante en Chile

dc.creatorPavez-Soto, Iskra
dc.creatorGalaz Valderrama, Caterine
dc.creatorPoblete-Godoy, Daniela
dc.creatorAcuña, Valeria
dc.creatorSepúlveda, Natalia
dc.date2020-12-04
dc.date.accessioned2023-01-09T19:04:35Z
dc.date.available2023-01-09T19:04:35Z
dc.identifierhttps://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/403
dc.identifier10.51188/rrts.num23.403
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219864
dc.descriptionThe aim of this article is to reflect on the paradigms underlying social intervention with migrant children and their families. In particular, the model of marital/parental competences and the notion of neglect are analyzed, as well as the risks of attributing causality to individual factors and a culturalist emphasis, over social and structural categories. Using a qualitative methodology, interviews were conducted with professionals and volunteers from public institutions and non-governmental organizations (NGOs) in the Metropolitan Region. It is concluded that social intervention is generally based on the vision of the deficit of the intervened subjects, especially if they are located in multiple axes of inequality; while the intervening person emerges as a subject who possesses expert knowledge. It is recommended that the resources of migrant children and their families be strengthened, while public policies correct the structural disadvantages.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es reflexionar sobre los paradigmas que subyacen en la intervención psicosocial con la infancia migrante y su familia. Se analiza en particular el modelo de competencias marentales/parentales y la noción de negligencia, así como los riesgos de atribuir causalidad a factores individuales y a un énfasis culturalista, por sobre las categorías sociales y estructurales. Mediante una metodología cualitativa, se entrevistó a profesionales y voluntariado de instituciones públicas y organizaciones no gubernamentales (ONG) de la Región Metropolitana. Se concluye que la intervención social generalmente está fundada en la visión del déficit de los sujetos intervenidos, en especial, si están situados en múltiples ejes de desigualdad; mientras que la persona interventora emerge como un sujeto que posee un saber experto. Se recomienda potenciar los recursos propios de la niñez migrante y sus familias, al tiempo, que las políticas públicas corrigen las desventajas estructurales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Central de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/403/513
dc.relationhttps://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/403/507
dc.rightsDerechos de autor 2020 Iskra Pavez-Soto, Caterine Galaz Valderrama, Daniela Poblete-Godoy, Valeria Acuña, Natalia Sepúlvedaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRumbos TS. Un espacio crítico para la reflexión en Ciencias Sociales; Núm. 23 (2020): Nº 23; 9-40es-ES
dc.source0719-7721
dc.source0718-4182
dc.source10.51188/rrts.num23
dc.titleHorizons of social intervention with migrant children in Chileen-US
dc.titleHorizontes de la intervención social con infancia migrante en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record