• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Central de Chile
  • Rumbos TS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Central de Chile
  • Rumbos TS
  • View Item

School, certainty and servitude "All uphill" for inclusion and coexistence

Escuela, certidumbre y servidumbre “todo cuesta arriba” para la inclusión y la convivencialidad

Author
Bazán Campos, Domingo

Sanhueza Mendoza, Rodrigo

Cayul Barra, Miguel Ángel

Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/405
10.51188/rrts.num22.405
Abstract
The article addresses -from a critical approach- the social and political role played by the modern school, specifically under the question of the possibilities of training the new generation in the ethical demands of inclusion and coexistence. In a context of hegemony of the discourse of modernity, it is proposed that the school has historically come to shape a scientific account based on certainty, which, finally, operates by forming a school culture that presses learners and educators to develop practices educational and social servitude. In this way, it is suggested that servitude is a form of modern oppression, as intense as it is invisible. The authors propose as an educational challenge the valuation of the uncertainties and all action oriented by emancipatory ends, essential condition to learn to live together.
 
El artículo aborda -desde un enfoque crítico- el papel social y político que juega la escuela moderna, específicamente bajo la pregunta por las posibilidades de formar a las nuevas generaciones en las exigencias éticas de la inclusión y la convivencialidad. En un contexto de hegemonía del discurso de la modernidad, se propone que la escuela ha llegado históricamente a configurar un relato de cientificidad basado en la certidumbre, lo que, finalmente, opera conformando una cultura escolar que presiona a educandos y educadores al desarrollo de prácticas educativas y sociales de servidumbre. De este modo, se plantea que la servidumbre es una forma de opresión moderna, tan intensa como invisible. Los autores proponen como desafío educativo la valoración de las incertezas y toda acción orientada por fines emancipatorios, condición imprescindible para aprender a vivir juntos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB