Use of Telesimulation in University Education: Academic Performance and Satisfaction in Period of Pandemic by Covid-19
Uso de la Telesimulación en la Educación Universitaria: rendimiento académico y satisfacción en periodo de pandemia por Covid-19
Author
Alfaro Larenas, José
Brito Castillo, Héctor
Martinez Araya, Aldo
Torres Carrasco, Karen
Meza Narváez, Claudia
Abstract
Objective. Evaluate the effect of Telesimulation on academic performance and student satisfaction during the online completion of a clinical subject due to the period of confinement by Covid-19. Methodology. Comparative longitudinal pre-experimental study. The sample was 59 undergraduate students of the Kinesiology degree at the Autonomous University of Chile who took the Clinical Practice II subject online during the autumn period of the year 2021. The intragroup comparisons of the variables academic performance and student satisfaction were determined by t-test for related samples. In all cases a p < 0.05 was adopted. Results. The self-perception of academic performance and satisfaction score increased significantly after the implementation of Telesimulation with standardized patients (p < 0.05). Conclusions. The implementation of Telesimulation with standardized patients significantly improved academic performance and student satisfaction during the COVID-19 confinement. Clinical implication. This teaching strategy could be an integral part of the study plan, supporting the achievement of student learning regardless of the local health status. Objetivo. Evaluar el efecto de la telesimulación sobre el rendimiento académico y satisfacción estudiantil durante la realización online de una asignatura clínica debido al periodo de confinamiento por Covid-19. Metodología. Estudio preexperimental longitudinal comparativo. La muestra fueron 59 estudiantes de pregrado de la carrera de Kinesiología de la Universidad Autónoma de Chile que cursaron la asignatura clínica Práctica II de manera online durante el periodo otoñal del año 2021. Las comparaciones intragrupo de las variables rendimiento académico y satisfacción estudiantil fueron determinadas mediante la prueba t para muestras relacionadas. En todos los casos se adoptó un p < 0.05. Resultados. El puntaje de autopercepción de rendimiento académico y satisfacción aumentaron significativamente posterior a la implementación de telesimulación con pacientes estandarizados (p < 0.05). Conclusiones. La implementación de la telesimulación con pacientes estandarizados mejoró significativamente el rendimiento académico y satisfacción del estudiante durante el confinamiento por COVID-19. Implicancia clínica. Esta estrategia de enseñanza podría ser parte integral del plan de estudio apoyando al logro de los aprendizajes del estudiante independiente del estado sanitario local.