• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • Revista Chilena de Rehabilitación y Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • Revista Chilena de Rehabilitación y Actividad Física
  • View Item

Use of Telesimulation in University Education: Academic Performance and Satisfaction in Period of Pandemic by Covid-19

Uso de la Telesimulación en la Educación Universitaria: rendimiento académico y satisfacción en periodo de pandemia por Covid-19

Author
Alfaro Larenas, José

Brito Castillo, Héctor

Martinez Araya, Aldo

Torres Carrasco, Karen

Meza Narváez, Claudia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/reaf/article/view/1921
10.32457/reaf1.1921
Abstract
Objective. Evaluate the effect of Telesimulation on academic performance and student satisfaction during the online completion of a clinical subject due to the period of confinement by Covid-19. Methodology. Comparative longitudinal pre-experimental study. The sample was 59 undergraduate students of the Kinesiology degree at the Autonomous University of Chile who took the Clinical Practice II subject online during the autumn period of the year 2021. The intragroup comparisons of the variables academic performance and student satisfaction were determined by t-test for related samples. In all cases a p < 0.05 was adopted. Results. The self-perception of academic performance and satisfaction score increased significantly after the implementation of Telesimulation with standardized patients (p < 0.05). Conclusions. The implementation of Telesimulation with standardized patients significantly improved academic performance and student satisfaction during the COVID-19 confinement. Clinical implication. This teaching strategy could be an integral part of the study plan, supporting the achievement of student learning regardless of the local health status. 
 
Objetivo. Evaluar el efecto de la telesimulación sobre el rendimiento académico y satisfacción estudiantil durante la realización online de una asignatura clínica debido al periodo de confinamiento por Covid-19. Metodología. Estudio preexperimental longitudinal comparativo. La muestra fueron 59 estudiantes de pregrado de la carrera de Kinesiología de la Universidad Autónoma de Chile que cursaron la asignatura clínica Práctica II de manera online durante el periodo otoñal del año 2021. Las comparaciones intragrupo de las variables rendimiento académico y satisfacción estudiantil fueron determinadas mediante la prueba t para muestras relacionadas. En todos los casos se adoptó un p < 0.05. Resultados. El puntaje de autopercepción de rendimiento académico y satisfacción aumentaron significativamente posterior a la implementación de telesimulación con pacientes estandarizados (p < 0.05). Conclusiones. La implementación de la telesimulación con pacientes estandarizados mejoró significativamente el rendimiento académico y satisfacción del estudiante durante el confinamiento por COVID-19. Implicancia clínica. Esta estrategia de enseñanza podría ser parte integral del plan de estudio apoyando al logro de los aprendizajes del estudiante independiente del estado sanitario local. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB