Show simple item record

“No todos los días aparece, en el mundo, una mujer bonita que sepa escribir”: Consonancias y disonancias en la prensa musical brasileña (1896-1960)

dc.creatorAnanías, Nayive
dc.date2021-08-07
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:16Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:16Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/8
dc.identifier10.4067/S0719-53892020000200190
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219941
dc.descriptionWriting about music at the turn of the century in Brazil was a masculine profession. Clarifying when women -almost all of them linked to the conservatory- were encouraged to be music critics is our task. For this research, 40 music magazines printed in Brazil between 1896 and 1960 were examined. Nevertheless, we reduced the corpus analysis by half. This, based on the criterion that supports our study: women who wrote about music. To characterize the sample, we classified the specialized publications into two categories: musical culture and musical training institutions. We are interested in identifying key aspects such as the length and place of publication (Rio de Janeiro versus São Paulo), the periodicity (weekly, fortnightly, monthly, bi-monthly and quarterly publications), the management and writing team (ranks, permanent and occasional collaborators, correspondents from other Brazilian regions or from abroad) and, of course, the contribution of women as reporters, columnists or music critics (who signed regularly).en-US
dc.descriptionEscribir de música en el Brasil finisecular era un oficio masculino. Esclarecer cuándo las mujeres -casi todas ligadas al conservatorio- se animaron a ser críticas musicales es nuestra tarea. Para esta investigación se examinaron 40 revistas de música impresas en Brasil entre 1896 y hasta 1960. No obstante, redujimos el corpus de análisis a la mitad. Esto, basándonos en el criterio que sustenta nuestro estudio: mujeres que escribieron de música. Para caracterizar la muestra, clasificamos las publicaciones especializadas en dos categorías: de cultura musical y de instituciones de formación musical. Nos interesa identificar aspectos clave como la extensión y el lugar de edición (publicaciones cariocas versus paulistanas), la periodicidad (publicaciones semanales, quincenales, mensuales, bimensuales y trimestrales), el equipo directivo y de redacción (escalafones, colaboradores permanentes y ocasionales, corresponsales nacionales y foráneos) y, por supuesto, la contribución de mujeres como reporteras, columnistas o críticas musicales (quiénes firmaban asiduamente).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/8/9
dc.rightsDerechos de autor 2020 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2020); 190-220en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2020); 190-220es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectfemale music criticismen-US
dc.subjectBrazilian music criticismen-US
dc.subjectwomen as reportersen-US
dc.subjectcolumnists or music criticsen-US
dc.subjectcrítica musical femeninaes-ES
dc.subjectcrítica musical brasileñaes-ES
dc.subjectmujeres reporterases-ES
dc.subjectcolumnistas o críticas musicaleses-ES
dc.title“Not every day a pretty woman who knows how to write appears in the world”: Consonances and dissonances in the brazilian music press (1896-1960)en-US
dc.title“No todos los días aparece, en el mundo, una mujer bonita que sepa escribir”: Consonancias y disonancias en la prensa musical brasileña (1896-1960)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record