Show simple item record

Choreography of the fingers: Body and instrument in the musical writing for guitar

dc.creatorGenannt Jost, Diana Brenscheidt
dc.creatorDíaz Hilton, Juan
dc.date2018-06-01
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:19Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:19Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/43
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219974
dc.descriptionLa musicología, desde su perspectiva histórica, comúnmente propone a la partitura como referente principal. Influida por las ideas del formalismo, es en la escritura musical en donde se materializa la forma y coherencia interna de una obra musical autónoma y autosuficiente. Partiendo de las ideas de los estudios del performance, el presente trabajo busca indicar la influencia directa, tanto de condiciones corporales como instrumentales específicas, al texto musical escrito. A través de un análisis histórico de la escritura musical para guitarra del Renacimiento al siglo XX, se muestra como la partitura resulta reflejar un diálogo entre diferentes dimensiones las cuales, en su conjunto, forman lo que es la música.es-ES
dc.descriptionMusicology, in its historical perspective, commonly proposes the score as its primary referent. Influenced by formalist thinking, it’s in the musical score where form and inner coherence of the autonomous and self-sufficient musical work materialize. Based on assumptions from the field of performance studies, the article’s objective is to show how the human body and the physical conditions of the musical instrument itself reflect directly in musical writing. By ways of an historical analysis of guitar music notation from the Renaissance to the Twentieth Century, it is demonstrated how the score itself displays this dialogue between different dimensions which, in their totality, conform what we define as music.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/43/42
dc.rightsDerechos de autor 2018 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2018); 58-75en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2018); 58-75es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectescritura musical guitarrísticaes-ES
dc.subjectformalismoes-ES
dc.subjectdimensiones instrumental y corporales-ES
dc.subjectguitar music notationen-US
dc.subjectformalismen-US
dc.subjectcorporeal and instrumental dimensionsen-US
dc.titleCoreografía de los dedos: Cuerpo e instrumento en la escritura musical para guitarraes-ES
dc.titleChoreography of the fingers: Body and instrument in the musical writing for guitaren-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record