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dc.creatorMerino Montero, Luis
dc.date2014-12-01
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:24Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:24Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/103
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220033
dc.descriptionOn the basis of the four main pillars of the modern times established by Néstor García Canclini—emancipation, expansion, renewal and democratization—the historical period between 1887 and 1928 can be considered as the consolidation of a modern practice of classical music in Chile at a time when far reaching changes occurred in the country. Between 1886 and 1928 the Conservatorio Nacional de Música y Declamación began a program in music composition. As a result many of the 39 composers active during this period studied at the Conservatory, whereas some of them worked as teaching assistants and professors of the Conservatory. One of them (Enrique Soro) became director of the Conservatory after completing his musical studies in Italy. This article integrates the study of the music along with the circulation and reception of the works of these composers on the basis of the data obtained from newspapers, magazines and documents pertaining the private or public circulation of the music. It was during this period that the foundations were laid in Chile for the practice of classical music for the piano, chamber ensembles, orchestra and other milieu combining orchestra, chorus and vocal soloists. Besides certain composers adopted some of the then European avantgarde trends. Other features relating music to the historical context of this period have to do with the links of some composers with education, with the first approaches of composers of classical music to the music of oral tradition from both rural and urban areas of Chile as well as to the mapuche music. Besides it was then when women first appeared as composers of classical music. Four composers are considered to be the most important. They are Enrique Soro, Luigi Stefano Giarda, Pedro Humberto Allende y Alfonso Leng who epitomize in their life and works many of the changes occurring in this period. As a conclusion a study is made of the data about these 39  composers contained in articles, periodicals and books published after 1928, when the Conservatory underwent a drastic reform. This study reveals that only six of the thirty nine composers remained standing after 1928 (15.4%), sixteen went in the shadows (41%) whereas seventeen were definitely forgotten (41%). The fact that such a significant part of the composers remains practically unknown is probably one of the causes of tracing the beginnings of the practice of classical music in Chile to the early 1920’s in most if not all of the general histories about this subject, when this practice really starts in the final decades of the nineteenth century and the first two decades of the twentieth century as shown in this article.en-US
dc.descriptionSobre la base de los cuatro principales ejes de la modernidad establecidos por Néstor García Canclini –emancipatorio, expansivo, renovador y  democratizador, el período histórico comprendido entre 1887 y 1928 se considera como el de la consolidación de la modernidad en el cultivo de la música docta o clásica en Chile en una época de profundos cambios en el país. La apertura del Conservatorio Nacional de Música y Declamación entre 1886 a 1928 a la formación de compositores, permite que una parte importante de los 39 creadores activos en este período se formen en este organismo, sin perjuicio que algunos de ellos se desempeñen como ayudantes, profesores y directivos. Por medio de un enfoque integrado de la poiesis, la circulación de obra y la recepción de la música de estos compositores, que se complementa con la revisión de los registros hemerográficos y documentales de la música que circuló de manera pública y privada, se establece este período como fundacional, en términos del cultivo de la música clásica para piano, de cámara, para orquesta y sinfónico- vocal en el país. Se producen las primeras aperturas hacia los movimientos europeos de vanguardia, y se establecen tres puntos de correspondencia entre la música docta y el contexto histórico del país: la educación, las primeras aproximaciones a la música campesina y citadina de tradición oral además de la cultura mapuche y el cultivo de la creación musical docta por parte de la mujer. Cuatro figuras se califican como compositores-referentes: Enrique Soro Barriga, Luigi Stefano Giarda, Pedro Humberto Allende Sarón y Alfonso LengHaygus, toda vez que su vida y obra epitomizan muchos de los cambios que se señalan para este período. El trabajo concluye con un análisis de la hemerografía y bibliografía que surge con posterioridad a la reforma profunda y radical del Conservatorio en 1928, el que permite establecer de los 39 compositores detectados en este período, solo seis  permanecieron vigentes (15.4%), dieciséis quedaron en las penumbras (41%), mientras que diecisiete fueron definitivamente olvidados (43.6%) con  posterioridad a dicho año. Este desconocimiento de una parte significativa de los creadores del período es probablemente una de las causas que ha llevado a la casi totalidad de los libros dedicados a la historia de la música docta en Chile a situar sus comienzos a partir de la década de 1920, cuando en realidad sus inicios se remontan a las décadas finales del siglo XIX y las dos primeras décadas del siglo XX, según se demuestra en este trabajo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/103/100
dc.rightsDerechos de autor 2014 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2014); 32-79en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2014); 32-79es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectmodernidades-ES
dc.subjectConservatorio Nacional de Música y Declamaciónes-ES
dc.subjectcompositores chilenoses-ES
dc.subjectpoiesises-ES
dc.subjectcirculación y recepción de la música docta en Chilees-ES
dc.subjecteducación en Chilees-ES
dc.subjectpueblos originarios de Chilees-ES
dc.subjectmúsica popular y de tradición oral en Chilees-ES
dc.subjectmujeres compositoras chilenases-ES
dc.subjectmodernismen-US
dc.subjectConservatorio Nacional de Música y Declamaciónen-US
dc.subjectchilean composersen-US
dc.subjectcreationen-US
dc.subjectcirculation and reception of classical music in Chileen-US
dc.subjecteducation in Chileen-US
dc.subjectchilean aboriginal groupsen-US
dc.subjectpopular and folk music of Chileen-US
dc.subjectwomen composers in Chileen-US
dc.titleLa música en Chile entre 1887 y 1928:: Compositores que pervivieron después de 1928, compositores en las penumbras, compositores olvidadoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


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