Show simple item record

dc.creatorDöring, Katarina
dc.date2014-06-01
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:31Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:31Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/113
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220043
dc.descriptionThe fields of music education and ethnomusicology in academic research are getting more closer in the way that Brazil like many other Latin-American countries are trying to honor and integrate the oral music traditions of African and Amerindian roots as cultural heritage and special contents for arts and music in basic school. This paper works out in a very resumed way some of the most important aspects of my PhD thesis and is also the result from long and continuous relationship of research and cultural production with the universe of samba de roda in the Recôncavo baiano. Through the life stories of several elderly samba masters are worked out, some qualities and characteristics of organic musical learning in the cultural context of oral and Afro-Brazilian tradition which had been deprived from formal education, but reveals a lot of esthetic and sensible forms of musical transmission and personal growth and wisdom.en-US
dc.descriptionLos campos de la etnomusicología y la educación musical en la investigación académica se encuentran cada vez más próximos, en la medida que Brasil y muchos otros países de América Latina buscan reconocer e incorporar las músicas de la tradición oral de matrices africanas y amerindias como patrimonio inmaterial y como contenido de las artes y música en la educación primaria. En este trabajo se aborda brevemente algunos aspectos de mi tesis doctoral, fruto de una larga y continua relación de investigación y producción cultural en el mundo de la samba en Recôncavo – Bahia. A través de las historias de vida de varios maestros y maestras sambadores son elaboradas características y cualidades del aprendizaje musical y la orgánica en el contexto de una cultura afrobrasileña de la tradición oral que estando privada de enseñanza formal, revela muchas formas estéticas y sensoriales de transmisión musical y de crecimiento personal.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/113/111
dc.rightsDerechos de autor 2014 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2014); 64-73en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2014); 64-73es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectsamba de rodaes-ES
dc.subjectpatrimonio inmateriales-ES
dc.subjecteducación musicales-ES
dc.subjectetnomusicologíaes-ES
dc.subjectsamba de rodaen-US
dc.subjectintangible heritageen-US
dc.subjectmusic educationen-US
dc.subjectethnomusicologyen-US
dc.titleEl aprendizaje musical en el samba de Roda da Bahía: Una conexión entre la Educación Musical y la Etnomusicologíaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record