Show simple item record

dc.creatorIzquierdo König, José Manuel
dc.creatorRojic Fernández, Lía
dc.date2013-06-01
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:32Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:32Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/125
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220055
dc.descriptionHenry Lanza, European and cosmopolitan singer, was the most criticized of all the composers in charge of the musicians of the cathedral in Santiago de Chile. It probably had to do with his role as an opera singer, being at the same time a public figure in the midst of a crisis involving the Catholic Church and the Chilean state in the new republican times. But if for the church he was a controversial man, as a stage singer he was thought as the embodiment of modern and progressive times, specially between art and music aficionados, waiting for more European music in American soil. This essay proposes revisiting Henry Lanza as a major figure in Santiago arts-scene during the 19th Century, understanding through him the role music was thought to have in the construction of a new nation, defying at the same time the usual categories of music history used in local musicological studies.en-US
dc.descriptionHenry Lanza, tenor cosmopolita europeo, fue el más criticado de los maestros de capilla de la Catedral de Santiago de Chile. Principalmente se debió a su lugar como cantante de ópera, pero también a quedar atrapado como elemento público y visible de una crisis que envolvía a la Iglesia Católica y su lugar en el nuevo Estado republicano. En contraparte, su rol como intérprete lo instaló como ideal de modernidad y progreso entre los aficionados al arte y entusiastas de una mayor recepción de la cultura europea en Chile. Este ensayo propone revisar esta importante figura del arte del siglo XIX chileno para entender el lugar que la música debía, o podía, ocupar en la construcción de una nueva nación americana, desafiando a su vez algunas de las categorías usualmente planteadas por la historiografía musical local.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/125/123
dc.rightsDerechos de autor 2013 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2013); 10-29en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2013); 10-29es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectmusicen-US
dc.subjectcathedralen-US
dc.subjectXIXth centuryen-US
dc.subjectoperaen-US
dc.subjectHenry Lanzaen-US
dc.subjectkapellmeisteren-US
dc.subjecttenoren-US
dc.subjectmúsicaes-ES
dc.subjectcatedrales-ES
dc.subjectsiglo diecinuevees-ES
dc.subjectóperaes-ES
dc.subjectHenry Lanzaes-ES
dc.subjectmaestro de capillaes-ES
dc.subjecttenores-ES
dc.titleHenry Lanza: Música, Ópera, Modernidad y Religiosidad en la construcción cultural de la República Chilena Temprana (1840 – 1860)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record