• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item

Estudios Emocionales, de Roberto Falabella: La (Trans) vanguardia de la tradición

Author
Díaz Silva, Rafael

Full text
https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/175
Abstract
Este artículo es una reflexión sobre cómo los procedimientos de la música de tradición oral, se constituyen en un factor de dislocación y de relectura de la música chilena académica.Mi objeto de estudio es la obra compuesta por Roberto Falabella, Estudios Emocionales (1957), obra basada en materiales provenientes de la cofradía de los Morenos y de Chinos, bailes pertenecientes a la devoción popular del norte de Chile.Esta obra se constituye para este estudio, en un soporte de (re)significaciones de la cultura musical ágrafa, trasplantada al contexto de la música académica.Mi hipótesis de trabajo es que las maneras de representar al Otro, por medio de estrategias composicionales transculturales, han terminado por modificar las fronteras y la posición de la música chilena académica, generando alteridad en el propio núcleo canónico de su otrora paradigma centro-europeo.
 
The present paper is a reflection about the influence of oral music in the writing of academic Chilean music. Specifically, this study focuses on how compositional technique from aboriginal cultures, affects and dislocates the aesthetics center of Chilean contemporary musicMy main subject is the piece Estudios Emocionales (1957), composed by the Chilean composer Roberto Falabella, and based on musical materials that come from Morenos and Chinos, devotional groups of dance of Chile This piece is conceived as a support of a rich and varied pre-Colombian culture devises reinserted on the context of academic music.The central hypothesis has to do with how the (post)modern ways of representing the Other, by transcultural compositional strategies, have modified the borders and location of the Chilean academic music, generating inner changes in its European canonic nucleus.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB