Institutionality, Modernity and Avant garde: Pablo Garrido (1905-1982):: a case study
Institucionalidad, Modernidad y Vanguardia: Pablo Garrido Vargas (1905-1982): un estudio de caso
Author
Herrera Ortega, Silvia
Sentis Acuña, Catalina
Abstract
In this article we explore the links that Pablo Garrido Vargas established with two institutions that cultivated different types of music: Casino of Viña del Mar and the Institute of Musical Research of the Faculty of Fine Arts, which belonged to the hegemonic institution at that time: The University of Chile. On the one hand, the relationship of Pablo Garrido with each of these institutions highlights some features of his multifarious career. On the other hand, these relationships suggest different possibilities of considering the movements of modernity and avant-garde that emerged in Chile during the 1930s and 1950s. Along with this, the annex includes the musical catalog of Pablo Garrido prepared by the composer Fernando García. En este artículo exploramos los vínculos que estableció Pablo Garrido Vargas con dos instituciones cultoras de diferentes tipos de música: el Casino de Viña del Mar y la Facultad de Bellas Artes (Instituto de Investigaciones Musicales), dependiente de la institución que ostentaba la hegemonía del saber de las ciencias y las artes de la época: la Universidad de Chile. Por una parte, la relación con cada una de estas instituciones destaca algunos de los rasgos de la polifacética trayectoria del compositor. Por la otra, sugieren alternativas diferentes de cómo enfrentar los movimientos de modernidad y vanguardia que se perfilan en el país durante las décadas comprendidas entre 1930 y 1950. Junto con ello, en el anexo se incluye el catálogo musical de Pablo Garrido elaborado por el compositor Fernando García.