Show simple item record

dc.creatorVelásquez Oreste, Julia
dc.creatorMonsalve Fuentes, Consuelo
dc.creatorMeza Pincheira, Stephanie
dc.creatorToledo Garrido, Javiera
dc.creatorIllanes Aguilar, Lucía
dc.date2022-12-28
dc.date.accessioned2023-01-17T15:53:14Z
dc.date.available2023-01-17T15:53:14Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2428
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220252
dc.descriptionAim: To analyze the contributions of physical activity in the development of cognitive functions in children aged 4 to 5 years. Methods: We developed a systematic review under PRISMA guidelines, of twenty-four articles found in PubMed, Redalyc, ResearchGate and Google Academy. Results: The practice of physical activity has beneficial effects on: EF and higher cognitive; language, thinking and early literacy. Attention and concentration are favored. At the neurophysiological level, increase of specific areas of the brain, neurogenesis, gliogenesis, greater neuronal connections at the cortical level triggering neurotransmitters such as dopamine, serotonin, norepinephrine and endorphins.  Conclusion: Positive correlation between physical activity and cognitive development in children under 5 years of age. It is advisable to promote physical activity in the first years of life, understanding that it is in this period where the greatest opportunities for intervention for the development of cognitive functions and executive functions are found.en-US
dc.descriptionObjetivo: Analizar los aportes de la actividad física en el desarrollo de las funciones cognitivas de niños y niñas de 4 a 5 años. Método: Se desarrolló una revisión sistemática bajo directrices PRISMA, de veinticuatro artículos encontrados en PubMed, Redalyc, ResearchGate y Google Academy. Resultados: La práctica de actividad física tiene efectos beneficiosos en: Funciones Ejecutivas y cognitivas superiores; lenguaje, pensamiento y lectoescritura temprana. Se ven favorecidas la atención y concentración. A nivel neurofisiológico, aumento de áreas específicas del cerebro, neurogénesis, gliogénesis, mayores conexiones neuronales a nivel cortical desencadenantes de neurotransmisores como la dopamina, serotonina, norepinefrina y endorfinas.  Conclusión: Correspondencia positiva entre la actividad física y desarrollo cognitivo de los niños y niñas menores de 5 años. Recomendable promover la actividad física en los primeros años de vida, entendiendo que es en este período donde se encuentran las mayores oportunidades de intervención para el desarrollo de las funciones cognitivas y funciones ejecutivas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2428/2362
dc.sourceRevista Educación Física Chile; Núm. 274 (2022)es-ES
dc.source0719-1723
dc.source0716-0518
dc.titleActividad Física y desarrollo de funciones cognitivas de niños y niñas de 4 a 5 años: revisión sistemáticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record